Känner mig kvävd av mina föräldrar
Hej! Jag är en 15 åring tjej som verkligen hatar mina föräldrar. Sen jag gått i 6:an så har min pappa stängt av mitt internet varje dag kl 19:00 varför vet jag inte. Senare när jag började 8:an så höjde han till kl 21:00 osen nu när jag går i 9:an så har han sänkt till 20:00. Jag förstår att han vill ha koll på mig osv och att han inte tycker om när jag e på mobilen så ofta men seriöst? 20:00? Jag slutar skolan runt 16:00 och är hemma 17:00 jag har knappt internet och inte bara det, han säger att jag måste lämna in min mobil till honom varje dag kl 21:00 alltså får jag inte ha den efter den tiden. Jag har verkligen gjort allt för att få honom att förstå och dem vägrar köpa 4G för dem vet att jag kommer använda det då. Dem båda grälar med mig varje dag och säger att jag är respektlös så fort jag uttrycker min åsikt eller när dem inser att jag har rätt. Det brinner i dem när de ser att jag har rätt i det jag säger och jag känner verkligen att dem hatar mig, dem har fått mig och må så dåligt dem senaste månaderna och det blir bara mer bråk för varje dag. Jag är så trött på mitt liv och mina föräldrar kväver mig. Det handlar inte bara om internet, det handlar om att dem tror att jag horar runt mig på min mobil och inte ”vet vad jag gör” dem är så hårda och dem förstår inte att jag är 15 år, jag har koll på det jag gör och jag vet hur man beter sig herregud jag är inte 10. Så fort min mamma får chansen så grälar hon med mig och så fort jag inte lämnar in mobilen så hotar dem med att dem kommer stänga interneten helt. Jag förstår inte vad jag har gjort för att få dem och behandla mig såhär, det gör så ont och dem förstår inte att dem får mig att må så sjukt dåligt. Jag gråter mig själv till sömns varje dag och jag har ingen motivation till att leva längre, allt va mycket bättre när jag var yngre men desto äldre jag blir desto mer kväver dem mig och får mig verkligen att vela dö. Jag kan inte förklara med ord hur dåligt jag mår och hur ont det gör när ens egen förälder inte förstår en och väljer hellre att ta ifrån min mobil än att se mig glad och ha kontroll över mina saker, dem hatar att se mig lyckas och får dem inte som dem vill då bryts interneten igen. Snälla ge mig ett svar jag har vänt mig till alla men ingen tar mig på allvar.
//hur ska jag må bra?
A

BUP svarar:
Hej!
Du har försökt få hjälp men inte känt att någon tar dig på allvar. Jag tar det du berättar om på allvar och jag ska ge dig vägledning kring hur du kan söka fortsatt stöd och hjälp för det här.
Jag tycker du berättar precis så som många unga kan känna när man upplever att föräldrarna kontrollerar ens livsstil för mycket. Som du själv uttrycker det - det känns som de kväver dig - och det blir outhärdligt för dig att stå ut med och sårande för dig när du upplever att de inte kan eller vill ta ditt perspektiv.
Under tonåren så är det ett helt naturligt steg i utvecklingen att man vill bli mer självständig. I det ingår det att man också vill bestämma mer om hur man vill leva och att allt mer självständigt ta ansvar för olika saker. Ur det perspektivet så är det lätt att förstå din upplevelse över hur det blir hemma, och den enorma frustration du säkert känner kring det här.
Samtidigt så bor du fortfarande hemma och du har några år kvar innan du kommer kunna försörja dig själv och leva ett mer självständigt liv. Så vad göra? Just nu verkar det som att du och dina föräldrar alltför mycket hamnar i konflikt och bråk, och sedan kommer ni inte vidare i hur problemen kan lösas.
Frågan är om du tror att det kan finnas någon chans till att skapa dialog mellan dig och dina föräldrar. Om det skulle kunna gå att hitta något sätt för er att förhandla er fram till en annan lösning?
En förhandling skulle kunna vara en väg fram om du tror att det finns något som du skulle kunna föreslå dina föräldrar- och som du tror att de skulle kunna gå med på - i utbyte mot att du fick visa att du klarar av att ta ett utökat ansvar kring något du vill.
Men om ni har varit osams länge och konflikten känns djup mellan er så kan det vara svårt att försöka lösa det här på egen hand. Du berättar ju om att det här har blivit så jobbigt för dig så att du verkligen mår dåligt och är mycket olycklig på grund av det här konflikterna.
Jag tror därför att du skulle vara hjälpt av att få  prata med någon utomstående om dina familjerelationer och dina känslor kring det här.
Du kan antingen vända dig till din skolkurator för samtal eller söka samtalskontakt genom ungdomsmottagningen
En samtalskontakt med en utomstående kan både ge dig ett stöd i hur du kan hantera dina känslor, men även vara dig en hjälp i att se lösningar kring saker som kan upplevas närmast olösliga när man sitter ensam med problemen.
Var rädd om dig!