Mår dåligt efter snattat med kompisar
Jag är kille på 13 år. Jag har gjort en sak jag ångrar för kanske 2 månader sen snodde mina kompisar saker och jag hängde på för kände mig utanför och det blev lite grupptryck så jag snodde en lite sak. Och efter började jag sno mer saker men det vara bra godis som choklad. Men har slutat och inte gjort det på typ 1-2 månader. Men jag når dåligt över det nu och blir ledsen och arg på mig och vill bara säga det också till mina föräldrar och så att tankarna försvinner hur ska jag göra.
Stöld

BUP svarar:
Hej!
Först  av allt vill jag berömma dig för att du själv redan har lyckats bryta ett dåligt beteende genom att slutat snatta. Det var det bästa och det viktigaste du kunde göra för dig själv.
Jag förstår att du nu går runt med ånger och dåligt samvete över det du och dina kompisar gjorde. Det kan vara jobbigt och plågsamt att känna så men det är också känslor inom dig som också hjälpte dig att sluta med ett negativt och olagligt beteende som snatteri ändå är. Du visste att det var fel.
Men du är inte ensam om att göra misstag. Det är också en del av att växa upp och inse saker. Du är inte heller ensam om att någon gång ha snattat under uppväxten. Ganska många har prövat att snatta någon gång och en del snattar flera gånger som du också gjorde. Många åker ju också fast men du lyckades sluta innan det blev så för dig.
Jag tycker att du är mogen som faktiskt vill berätta om det här för dina föräldrar. Du kommer tycka att det kommer vara jobbigt att berätta om det, men du kommer må mycket bättre efteråt när ni pratat ut om saken.
Ett sätt att berätta för dina föräldrar är att du berättar som du gjorde här till oss. Du kan berätta att du har gjort något som du verkligen ångrar och som du vet var fel, och som du har slutat med men att du ändå vill ta ansvar för och berätta om till dina föräldrar. Jag tror att dina föräldrar kommer uppskatta din ärlighet.
Jag tycker att det också verkar viktigt att du kan berätta att du kände dig utanför med dina kompisar och att det också påverkade dig då känslomässigt. Då kan dina föräldrar fortsätta stötta dig om du någon gång igen känner att du får grupptryck på dig eller känner dig utanför med dina kompisar.
Jag tror att det kommer gå bra för dig att ta upp det här med dina föräldrar.
Lycka till!