Mina föräldrar ska skiljas
Jag har precis fått reda på att mina föräldrar (Min förälder och ..... partner) ska skiljas och mår därför skit dåligt har vetat de i ca 2 veckor nu o för 1 vecka sen ville min allra bästa vän inte vara min vän längre och hem vill nt säga vad jag har gjort eller om de är jag som är problemet ,mina vänner frågar nästan aldrig hur ja mår för på dagarna e allt bra o ja värkar glad men på kvällen släpper jag ut allt o mina ögon ba rinner o rinner , jag har ont i hjärtat hela tiden o känns som att de sitter en kniv i ryggen hela tiden , har liksom förlorat allt nu känns det som, jag vet inte vad jag ska göra!! Hade självskadebeteende i början av året men lovade att aldrig göra det igen och vill ej svika min förälder !
.....

BUP svarar:
Hej!
Det händer mycket för dig nu på en gång: både att dina föräldrar ska separera och att en nära vän valt att dra sig ur kontakten. Båda sakerna handlar ju om separation och kanske också rädsla för ensamhet.
Det kan vara svårt för dig att överblicka och förstå vad det innebär med dina föräldrars separation. Jag förstod det som att det handlar om en biologisk förälder och en styvförälder.
Du skriver ingenting om relationen till föräldrarna och kanske oroar du dig för hur det hela ska lösas rent praktiskt, var du ska bo och så vidare. Och hur du ska hålla kontakt med din styvförälder, om det är en viktig relation.
Du låter besviken på att dina vänner inte frågar hur du mår. Tror du att det kan vara svårt för dem att förstå hur jobbigt du har det eftersom du släpper fram dina känslor först på kvällarna när du är ensam? Eller har du försökt förklara hur ledsen du är?
Det låter viktigt att du kommer till tals med din allra bästa vän för att förstå vad det är som hänt mellan er. Har du själv någon idé om vad det kan handla om? Om du gjort något som kan ha sårat hen? Jag tror att det är nödvändigt för dig att prata om vad som hänt även om det är svårt!
Du skriver att du släpper ut alla dina känslor på kvällen. Det låter ensamt. Finns det någon du kan vända dig till eller dela dina känslor med också när du är ledsen? Kanske är det extra svårt nu när dina föräldrar är upptagna av sin egen separation.
Vad bra att du bestämt dig för att inte skada dig själv! Om du inte har någon i din närhet att tala med tycker jag du ska vända dig till skolkuratorn eller ungdomsmottagningen så att du kan få stöd. Eller kanske kan du få hjälp av att chatta på Tjejzonen?
Lycka till!