Skolan stressar och gör mig orolig
Hej!
Jag är 11 år och har sjukt mycket ångest.
Min ångest har blivit värre och värre. Jag har så mycket ångest att det påverkar min vardag. Jag blir ofta hemma skolan och har runt 60 procent närvaro. Jag har även haft några panikattacker, då blir jag rädd för att jag ska göra något dummt för jag kan inte kontrollera mig själv.
Jag ska troligtvis få börja gå mindre i skolan men jag är fortfarande väldigt stressad över skolan.
Jag sover även väldigt dåligt. Jag vaknar ofta 6 gånger varje natt och blir glad om jag lyckas att bara vakna 2 gånger.
Jag har börjat få problen att vara i stora folkmassor. Jag har inte problem att gå att gå på stan för då måste jag inte prata med alla man om jag är på fest så måste jag liksom prata och vara trevlig mot folk.
jag skriver detta den 25 dec och börjar skolan den 8 jan men har redan haft jätte mycket ångest för att jag snart måste börja skolan.
Mina föräldrar vet hur jag mår och dom är ganska bekymrade för mig.
Ska vi söka hjälp hos bup?
ångest

BUP svarar:
Hej!
Att du nu under ditt jullov inte kan koppla av utan att du redan nu tänker på hur det kommer att bli i januari då skolan börjar igen gör mig bekymrad och jag undrar verkligen hur du har det i plugget. På sitt jullov ska man ju ta det lugnt och inte tänka på skolan utan bara softa och vara med sin familj och sina vänner. Att tankarna runt din skolgång inte går att hålla tillbaka visar på ett tydligt sätt att det är något som inte är bra.
Det är bra att du berättat för dina föräldrar hur du mår. Det är otroligt modigt och bra gjort. Att de är bekymrade för dig är också fint att höra.
Att det planeras för kortare skoldagar för dig låter som en bra men tillfällig lösning men jag vill ändå ge dig rådet att tillsammans med dina föräldrar försöka förstå vad det är i din skolsituation som stressar dig. Troligtvis är det inte en anledning utan flera. Här får du några exempel att fundera på. Är det så att det har blivit mycket svårare för dig då du börjat i årskurs 4? Bytte du kanske lärare, fick ökade krav? Känner du dig otrygg i skolan, kanske är du utsatt för mobbing? Nu när du haft en del frånvaro, är du stressad av att ligga efter med skolarbetet och är rädd för att inte komma ifatt? Är det svårt för dig att prata och vara social med dina klasskamrater eller är du rädd för att bryta ihop i skolan? Det kanske handlar om helt andra saker men här får du i alla fall några olika teman eller saker ni kan diskutera.
Du frågar om det är en bra idé att söka hjälp hos BUP. Jag tycket att du ska prata med dina föräldrar och att ni kontaktar närmaste BUP-mottagning där ni bor.
Jag tycker att det är allvarligt att du har så mycket skolfrånvaro och att din stress och oro påverkar din vardag och att du inte kan varva ner till natten så att även din sömn påverkas negativt. Om du inte sover på natten är det ju mycket svårare för dig att orka med en hel skoldag. Det var ett bra förslag du kom med då du funderade på om ni skulle kontakta BUP, så gör det så fort som möjligt.
Tack för ditt brev och lycka till!