Det är bara tomt
Hej. Jag mår ganska dåligt och har gjort det ett tag. Jag mår liksom inte bara dåligt utan de är liksom bara tomt. Det känns som om jag inte har några känslor kvar. Jag är sällan glad. Men om det händer så är jag bara glad en stund för att jag vet att så fort stunden som jag är glad tar slut blir allt bara tomt igen. Jag går i nian och nu ska jag ju snart välja gymnasium och jag hör hur mina kompisar pratat om var de vill gå men för mig spelar de ingen roll. Jag tror liksom inte att jag kommer leva så länge till om jag inte får hjälp snart. Jag vet att jag måste söka hjälp för att må bättre. Jag vill ju må bättre, jag vill vara glad igen men jag vet bara inte hur jag ska kunna söka hjälp. Hat försökt gå till kuratorn på min skola men när jag står utanför dörren och ska knacka får jag panik och går därifrån. Vet inte vad jag ska göra längre. Måste få hjälp på något sätt.

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du har tagit ett första steg för att få hjälp! Du har satt ord på hur du känner dig och du beskriver tydligt din känsla av tomhet.
Mitt intryck är att du är nedstämnd, du känner dig avstängd och får inte kontakt med några känslor. Just så kan man känna när man är allvarligt nedstämnd. Man kanske inte vet varför man mår dåligt, eller har du några tankar om vad det kan bero på?
Dina kompisar tänker på framtiden men för dig känns det likgiltigt. Men du är helt klar över vad du behöver hjälp, och de har skrivit hit. Det är ett viktigt steg!
Men hur ska du gå tillväga så att du vågar ta kontakt med skolkuratorn? Vad är du rädd för? Har du någon kompis som du pratat med som kan gå med dig? Har du försökt prata med dina föräldrar om hur du har det?
Om du inte har någon som kan följa med dig så har du skrivit ett brev hit som beskriver hur du har det på ett bra sätt. Ta med brevet till skolkuratorn och lämna det som ett första steg. Då kanske det känns lättare att sedan börja prata?
Det är viktigt att du tar din önskan om att få hjälp på allvar. Du har ingenting att förlora och du vet att du behöver hjälp.
Och jag vet att det finns hjälp!