Känt ett stort behov av att skada mig igen
Hejsan
jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Kan börja med att jag de senaste dagarna känt ett stort behov av att skada mig själv igen, och det behovet har jag inte känt av sen några år tillbaka. Jag vet inte riktigt vad som händer, det känns som att jag mår dåligt men på ett sätt känner jag inte??? Jag har svårt att gråta men om nåhon säger fel sak så kan jag brista ut i gråt, känns som att jag är väldigt ostabil. Någon annan i samma situation? Känner mig ur löjlig nu, men tänker att jag kanske mår bättre av andras tankar som inte är dömande:/
/sorry

BUP svarar:
Hej!
Inte ska du behöva känna dig löjlig. Jag tycker att det är klokt av dig att ligga "steget före". Du har känt att det inte är som vanligt. Mer ostabilt och gungigt den senaste tiden. Känt att du har lättare till gråt. Vad du än känner är det väl bra om du släpper fram det på något bra konstruktivt sätt. Skriv poesi, måla eller varför inte skriv en låt- text om hur ditt liv är just nu. Bara en idé jag fick som jag kände för att del ge dig. Känn ingen press.
Att du känt behov av att göra dig illa men ändå inte hunnit hamnat i gamla beteende är bra. Det visar på insikt och klokskap att du hörde varningsklockorna och inte ville hamna i samma läge igen.
Jag vill rekommendera dig att kolla in en hemsida som heter shedo . Där finns möjligheter att chatta om du skulle vilja det och att läsa på om självskadebeteende. Det finns en färdighetslista med olika råd hur du kan hantera dina jobbiga känslor på ett annat sätt än att göra dig själv illa.
Du är intresserad av vad andra tänker. Tankar som inte är dömande. Du kanske skulle må bra av att prata med någon och sortera i det som du uppfattar som ostabilt i ditt liv. Du kanske är inne i en period med mer existentiella funderingar. Att samtala med någon vuxen tänker vi är bra. Dels får man höra någon annans tankar och idéer. Man kan om man känner sig trygg föra ett resonemang som man inte vet vad det leder till utan att man behöver känna sig löjlig eller färdigtänkt. Om den du ska vända sig är din skolkurator, fritidsledare, granne eller någon annan vet jag inte men jag tror det finns många vuxna som skulle gilla att samtala med dig.
Lycka till och tack för ditt brev!