Kan inte släppa det som hände för flera år sedan
Hej! Jag är en tjej på femton år och går i nian.  Och har ilske problem och har varit i en djup depression med ångest. På grund av mobbning. Men så fick jag hjälp av skolan och bup och av mina föräldrar.
men grejen är den att all ilska kommer inte från mobbningen utan av något som hände när jag var typ 6 år eller något. Jag var vän med en tjej som är ett år äldre än mig. Mest för att min mamma och pappa var vänner med hennes föräldrar. För vi hade ingenting gemensamt. Och nyptes alltid när inga vuxna var i närheten. Men hon gjorde en sak som verkligen satte en djupt i mig. Och det var en natt när jag sov de över hos henne vi hade sett en film och skulle lägga oss och sova för det var sent. Och vi var tvungna att dela säng för dom hade ingen annan plats att sova på. Så när vi hade legat i sängen ett tag så antar jag att hon trodde jag sov för då börja hon tafsa på mig och så Vidare. Jag vill inte gå inne på detaljer.
men nu när det har gåt flera år sen det så kan jag ändå inte släppa det. Jag känner mig arg och ledsen på samma. Och jag vet inte vad jag ska göra och jag har inte sagt det till någon. Varför jag inte har öppnat upp till någon kan bero på att jag har svårt att lit app folk.
men vad ska jag göra för att inte känna som jag gör?
Em

BUP svarar:
Hej!
Det här hände för många år sedan och du är fortfarande arg och ledsen över det du var med om.
Kanske finns det kvar hos dig för att du då kände dig så hjälplös och utlämnad? Den här flickan nypte dig och verkade ge sig på dig. Då är det svårt att kunna värja sig och våga säga ifrån.
Kanske kände du skuld över vad som hände. Man kan känna så fastän det alls inte är ens eget fel. Man kan känna skuld för att man inte kunde säga ifrån.
Och kanske finns det kvar hos dig ännu just därför att du aldrig talade med någon om det.
Varför berättade du inte tror du? Du säger att du har svårt att lita på folk. Var du rädd att inte bli trodd? Att flickan skulle bli arg? Det är förstås svårt att säkert minnas nu.
Men jag tror att du behöver tala med någon om det. Det kan hjälpa dig så att du inte behöver tänka så mycket på det längre. När man pratar med någon kan man se saker på nya sätt. När man går och tänker bara för sig själv är det svårare att släppa det och gå vidare.
Kanske kan du tala med skolkurator eller skolpsykolog? Eller så kan du vända dig till ungdomsmottagningen.
Vet dina föräldrar om detta? Om inte så försök berätta också för dem. Och försök komma ihåg att det som hände inte var ditt fel även om det kan kännas så.
Lycka till!