Avföring är det äckligaste jag vet
Hej
Jag går i åttan och jag skäms över jag hatar bajs. Det är det äckligaste jag vet.  Helst vill jag aldrig gå på toa, så därför har jag nästan slutat att äta så att jag slippa. Jag har blivit jättesmal och jag orkar knappt gå i skolan. Mina föräldrar tjatar på mig att jag måste äta mer men jag får panik när jag tänker att det kommer att bli bajs. Det värsta är när det blir diarre. Jag är livrädd för att jag ska bajsa på mig på skolan. Jag tänker på det här hela tiden. Ibland stannar jag hemma från skolan för att bli lugn. Jag duschar jättemycket och tvättar händerna med tvål fast mina föräldrar säger att jag inte får. Det hjälper mig att bli lugn en liten stund.
Är detta vanligt? jag känner mig ensammast i hela världen. Mardrömmen är att någon i skolan fick reda på hur jag tänker eller att det skulle komma bajs på mig i skolan på något sätt och någon såg detta. Eller att jag luktar bajs.
Hjälp!
Olycklig

BUP svarar:
Hej!
Jag förstå att du känner dig ensammast i hela världen. På din fråga hur vanligt detta är har jag tyvärr inget bra svar.
Jag undrar om du berättat för dina föräldrar om ditt problem?  Om du inte har berättat det så behöver du samla mod och göra det. För i det här läget behöver du stöd så du inte behöver känna dig ensam och dina föräldrar behöver få veta att tjat inte hjälper för att få dig att äta mer. Att du egentligen vill äta men att det är obehaget över att bajsa som gör att du minskar dina portioner. Om de får veta anledningen till att du nästan slutat äta övergår förhoppningsvis tjatet till ökad förståelse och stöd istället.
Ditt bekymmer med att reagera kraftigt på bajs eller avföring behöver du söka hjälp för. När det påverkar ditt liv i så stor omfattning att du ibland stannar hemma ifrån skolan är det allvarligt. Att gå omkring med en rädsla att bajsa på sig måste vara outhärdlig jobbigt och så ska du inte behöva ha det. När du har som strategi att hoppa över måltider för att inte behöva gå på toaletten då blir även ditt näringsintag ojämnt som påverkar din ork och som det visat sig även påverkar ditt utseende och vikt.
Jag vill ge dig rådet att tillsammans med dina föräldrar kontakta den BUP-mottagning som finns där du bor eller kontakta din husläkare på din vårdcentral. Att du tappat i vikt är utöver allt obehag du känner verkligen inte bra och skulle motivera en snabbare hjälp tycker jag.
Du verkar vara en klok kille som förstår att du duschar för ofta och för länge. Att dina ritualer runt att tvätta händerna bara skapar kortvarigt lugn. Fint brev du skrev som väldigt tydligt beskriver hur tufft du har det. Använd dig av brevet du skrev till oss för att förklara för den du kommer samtala med vad som är din värsta mardröm och hur ditt problem ser ut.
Lycka till!