Kan inte sluta oroa mig för sjukdomar
Hej!
För en månad sedan fick jag ont i huvudet och jag började googla på mina symtom. Jag blev direkt jättestressad för att det stod att jag kunde ha hjärnblödning eller cancer etc.
Men nu kan jag inte sluta googla även fast det gör mig rädd och jättestressad. Om jag får ont någonstans i kroppen tar jag snabbt fram telefonen och googlar på symptomen. Jag googlar också för att få bekräftelse att jag är frisk.
Jag märker hur jag ”isolerar” mig själv. Jag hänger inte med mina kompisar lika mycket som förut och sitter mer med min telefon. Mina föräldrar undrar om det har hänt något och jag ser inte fram emot att börja spela fotboll igen. Jag får svårt att sova och börjar dagligen undersöka kroppen efter någon knöl eller svullnad. Hittar jag en svullen punkt, så googlar jag och läser att jag har någon allvarlig sjukdom. Då kan jag börja gråta för att jag blir för stressad.
Min kille och mina kompisar säger bara att jag ska sluta att googla. Men det har typ blivit ett beroende och det går inte att sluta.
Jag har röster i huvudet som säger att jag måste googla och se till att jag är frisk.
Jag är medveten om i vilken situation jag har försatt mig själv i, men nu går det verkligen inte att sluta, jag blir alltmer stressad och rädd vilket leder till sömnproblem och min aptit har minskat.
Jag undrar vad jag ska göra för att må bättre och att sluta? Till vem ska jag vända mig till om jag vill prata ut? Ska jag gå till en läkare och se till att jag inte har någon sjukdom?
Fottitjejen

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det låter som du blev väldigt, väldigt orolig när du googlade på din huvudvärk. Hur gjorde du sedan? Hur kunde du lugna dig själv? Kunde du gå till dina föräldrar och berätta hur orolig du blev och bli lugnad?
Det låter inte så eftersom dina föräldrar undrar om det hänt något. Jag tycker du ska berätta för dem - för kanske blir det lättare för dig att hantera dina rädslor kring sjukdomar om du får deras stöd? Och de behöver också veta om du vill ta kontakt med en vårdcentral eller ungdomsmottagning för att prata och få hjälp med ditt problem.
Du undrar om du ska gå till en läkare och försäkra dig om att du inte har någon sjukdom. Det kan du göra, men det finns ju inga garantier att du aldrig kommer att få någon sjukdom och det är nog risk att du blir lika orolig igen.Vi kan alla bli sjuka och oftast blir vi snart friska igen. Kanske är ditt problem mer att du blir rädd för att bli eller vara sjuk?
Att vara rädd för att vara/bli sjuk är inte samma sak som att vara sjuk. Kanske behöver du hjälp med att inte bli så stressad och rädd när tanken dyker upp och kanske behöver du hjälp med att inte göra saker som snarare ökar din rädsla än att minska den på lite sikt?
Att googla på huvudvärk och läsa om alla sjukdomar det kan vara tecken på verkar inte varit lugnande på dig. Din kille och dina kompisar säger åt dig att sluta googla men du kan inte. Kanske för du ännu inte har något annat sätt att hantera din rädsla?
Det du beskriver låter väldigt ångestfyllt och plågsamt. Jag tycker du ska prata med dina föräldrar och få hjälp ta kontakt med en vårdcentral eller en ungdomsmottagning så att du får hjälp må bättre igen.
Lycka till!