Min pappa är alkoholist och mamma slår mig när vi bråkar
Hej.
Jag har alltid haft en jobbig relation till mina föräldrar. Min pappa är alkoholist även om han inte vill erkänna det, och min mamma har ett väldigt kort temperament och tror alltid att hon har rätt. De är skilda och jag bor med min mamma men både har vårdnaden om mig. Jag är 16 och går första ring i gymnasiet, snart ska jag även på ett utbytesår till USA, om detta lugnar ner sig.
Mamma och jag har alltid haft det tufft. Vi är för likadana, både är envisa och väldigt strong minded. Vi vet vad vi vill osv, men ibland (väldigt ofta) när vi inte håller med om saker blir det kaos. Vi skriker och det slutar med att vi är osams väldigt länge. Två gånger har det hänt att hon slår mig, personen som jag är låter jag inte henne göra det. När jag var yngre brukade hon slå mig väldigt mycket och jag kunde inte göra någonting åt det. Men senare, desto äldre jag blivit, desto mindre gör hon det. Men det har hänt ändå, ett antal gånger. Men två gånger har det blivit väldigt stora bråk. Vi bråkar mer än 5 gånger per vecka, hela tiden skriks det i vårt hus, inte bara mellan mig och henne, men mellan henne och hennes pojkvän också.
Mamma slog mig. En gång den 7 April 2018 och en gång till i torsdags kväll. Jag skyddade mig och försökte knuffa bort henne. Jag har rivsår efter varje gång och vi fungerar aldrig. Första gången flyttade jag hem till min pappa. Han försöker vara förstående men han är inte så bra på att vara en förälder. Det vet i princip alla och även om han älskar mig väldigt mycket är det bäst för alla om jag inte bor med honom. Som jag tidigare nämnde är han en alkoholist. Han erkänner det inte själv men han dricker VARJE dag. När han är påverkad gör han mig aldrig illa, pappa har nog aldrig slagit mig alls. Mamma skäller alltid på mig. Även om jag städar mitt rum, då skäller hon på mig för att jag inte gjorde det ordentligt. Vad jag än gör blir det fel. Och hon kan aldrig se de bra sakerna jag gör. ALLTID gör jag fel, vad jag än gör. Hon tror alltid det värsta om mig, jag är det värsta barnet enligt henne. Jag flyttade hem till pappa efter första bråket. Jag trivs inte där alls. Jag mår illa varje gång han kommer hem och pussar mig på pannan för att säga godnatt, det hade varit trevligt om han inte stank av alkohol. Han är snäll, men jag kan bara se honom med disgust. That sounds bad iknow, men det är så det är. Det är därför jag inte vill bo med honom, för jag vill inte se honom på det viset. Han är vuxen och han gör inte någon än sig själv illa när han dricker, därför kan ingen tvinga honom sluta. Jag bodde hos honom i mer än 7 månader innan jag flyttade tillbaka till mamma.
Nu senaste gången vi bråkade, rättare sagt slogs. Ringde jag polisen, jag blev arg och jag ville inte längre skydda henne. Varför skulle jag skydda en person som inte brydde sig om mig? De sa att de skulle kontakta soc och det var allt, de frågade om jag ville anmäla detta eftersom det var fel av mamma att ens slå mig från början. Men jag sa nej, jag kunde inte. Jag vill inte. Nu är jag hos pappa igen, och jag vill verkligen inte vara här. För första gången sa jag förlåt till mamma men hon vill inte ha mig längre. Vad gör jag nu? Jag får inte vara hos henne och jag kan verkligen inte vara hos pappa? Vart ska jag ta mig till. Jag känner mig så oönskad. Pappas tjej vill nog inte heller ha mig hos pappa. Och jag vill verkligen till usa, jag är rädd att detta ska stoppa det. Jag vet bara inte vart jag ska ta mig till. Snälla kan någon bara ge mig ett råd?

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du tog steget och hörde av dig till oss för att få råd.
Du skriver verkligen moget och reflekterande om det som hänt dig i din familj. Det är verkligen sorgligt att höra hur svårt du har det och haft det i relationen till dina föräldrar. Jag slås av hur ensam du blir i att hantera allt det här som händer i ditt liv och att du verkligen skulle behöva få stöd av andra vuxna i det här.
Det var väldigt modigt och starkt gjort av dig att du ringde polisen senaste gången din mamma blev våldsam. Det är lätt att förstå att du inte ville anmäla din mamma. Det brukar kännas väldigt, väldigt svårt för barn att anmäla sin förälder - även om det är enligt lagen det som är rätt att göra.
Din mamma är vuxen och hon gör sig skyldig till en brottslig handling när hon tar till våld mot dig. Det är bara hon själv som kan vara ansvarig för sina handlingar. Om hon försöker ge dig skuld och kanske förmedlar att hon mår hon dåligt och tappar kontrollen - så är det bara hennes eget vuxenansvar att själv ta hjälp för det.
Jag undrar om du redan har blivit kontaktad av socialtjänsten? Annars så kan du också själv ringa dem för att få råd. Du kan vara anonym när du ringer soc och du kan då fråga dem vad som händer om man blir utsatt för våld av sin mamma. Socialtjänsten kommer berätta för dig hur de kan hjälpa barn och ungdomar på olika sätt där det finns våld i familjen.
Du kan läsa mer om hur socialtjänsten hjälper barn och unga genom koll på soc
Socialtjänsten ger även stöd till barn och unga när man har en förälder som missbrukar alkohol. Det blir tydligt att din pappas drickande påverkar er relation, och det är ett tydligt tecken i sig över att din pappa skulle behöva ta egen hjälp för sina alkoholproblem. Men du kan också behöva få stöd kring hur hans alkoholproblem har påverkat dig.
Socialtjänsten hjälper i första hand till med familjebehandling - att familjer som din kan få hjälp av en socialsekreterare eller en familjebehandlare för att försöka lösa de problem som uppstår hemma.
Först om problemen är svårlösta eller om barn och unga behöver omedelbart skydd, så kan man som barn och ung få hjälp med ett annat boende genom socialtjänsten. Barn och unga kan även få egna samtal och någon som skulle kunna stötta om det inte går att få det stödet genom sina egna föräldrar av olika skäl.
Du kan också på vända dig till ungdomsmottagningen för en egen samtalskontakt. En samtalskontakt kan också vara ett stöd för dig att förstå mer om hur det här som hänt under din uppväxt kan ha påverkat dig.
Genom BRIS - Barnens rätt i samhället - så kan du ringa till en kurator när du behöver få råd eller bara få prata med någon som lyssnar på dig.
BRIS kan också ge vägledning till hur man kontaktar socialtjänsten för fortsatt hjälp.
Du ska aldrig behöva stå ut med våld.
Ge inte upp och fortsätt kämpa för dig själv!