Är väldigt rädd för att berätta hur jag mår för någon
hej
jag har varit sjukskriven sen april 19 ungefär, pga depprision och ångest. Tyvärr är jag väldigt rädd för att berätta hur jag mår för någon, alla i min närhet vet att jag är deprimerad. Men det dem inte vet om är mitt självskade betende och mina självmordstankar. Jag vill inget hellre än att berätta för dem- men jag vågar inte. Jag vill inte göra någon besviken, jag är bara fast i en spiral av att försöka berätta sen få ångest över det och självskadar för att lindra. idag såg nog en av mina kompisar mina ärr, och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Hen sa inget, men jag såg att hen såg. Jag går sönder om jag inte berättar för någon snart men jag vet bara inte hur.
hjälp mig
hej

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du hörde av dig till oss!
Så kämpigt du verkar ha det med din depression och ångest - och så jobbigt att du inte kunnat prata som du önskar med dina nära. Som du själv säger - att det känns som du nästan går sönder snart om du inte berättar för någon.
Du nämner att du kunnat berätta för dina nära att du har en depression och jag gissar att de känner till att du har en sjukskrivning för det? Jag funderar över hur du upplevde att dina nära reagerade när du berättade om det, om du tyckte att det ändå verkar gått bra att för er att kunna pratat om det?
Så kanske skulle det inte bli en så stor omställning om ni också kunde prata om dina andra problem? En av dina vänner har redan sett att du skär dig, så det hade troligen känts bra för din vän om du hade kunnat säga något om det?
Det som kan vara viktigt för din familj att få veta, när du berättar, är att du vill ta emot hjälp och behandling för det. Det är annars vanligt att närstående kan bli rädda och oroliga om de får veta att någon man älskar eller som betyder mycket för en har självmordstankar och dessutom inte har hjälp kring det.
Om du har en pågående behandling och en samtalskontakt, så kan det kännas bra att där också få ta upp och prata vidare om dina känslor och tankar över hur du kan prata med dina närmaste - men även hur du tror att ditt mående eventuellt kan påverka er relation och hur andra kan påverka dina känslor.
Skulle det vara så att du i nuläget saknar en samtalsbehandling, så verkar det viktigt att du också kan få hjälp med det. Att enbart få hjälp med en sjukskrivning brukar inte räkas som en tillräcklig behandling vid depression och ångest. Så du har rätt att kunna få en hel behandling för dina aktuella problem.
Att i samtal kunna få hjälp att förstå mer om de problem som ligger bakom din depression och ångest, brukar vara ett viktigt steg till att förstå sig själv. Men även att du via samtal kan få stöd med olika hanteringssätt, så att du kan känna att du har ett stöd i att hantera det som är svårt, tills du börjar må bättre igen.
Via vårdguiden1177 kan du få information om vart du kan vända dig för att få hjälp med psykologisk behandling då du fyllt 18 år. Många gånger kan man få den hjälpen genom sin vårdcentral eller också genom vuxenpsykiatrins mottagningar.
En annan väg för dig till att kunna börja prata med någon är att du vänder dig till ungdomsmottagningen för en samtalskontakt.
Via föreningen Shedo kan du få stöd och råd via chatt. De ger även råd till närstående kring självskadebeteenden.
Du är inte ensam - och det finns både stöd och bra hjälp att kunna få.
Lycka till!