Kan helt enkelt äta sjukt stora mängder godis
Hej! Jag har en tidigare ätstörning som jag blev friskförklarad från för ett halv år sedan. Nu när jag inte längre orkar tänka på vad jag äter, går min matkonsumtion till extrem överdrift. Kan inte hantera mig, har ingen självkontroll. Kan helt enkelt äta så sjukt stora mängder godis så att ingen i min familj kan inte ha godis hemma. Eftersom det då inte finns i huset köper jag eget och trycker i mig varje dag. Ser detta på min kropp direkt eftersom jag gått upp 20kg.. Jag tänker på mat mer nu när jag är ”friskförklarad” än innan, förutom att då kunde jag kontrollera mig. Nu när jag har ätit en stor potion mat går jag efteråt och äter ur matlådan direkt eller godiset jag gömmer i mitt rum.. snälla säg mig varför och hur jag slutar. Min självkänsla sjunker lägre för varje dag. Jag bryr mig inte så mycket om hur kroppen ser ut för den kan man alltid täcka med kläder, men mitt ansikte. Känner inte igen mig själv när jag tittar i spegeln. Ser helt svullen ut. Min fråga är alltså: hur ska jag komma tillbaka till en normal kost?
Hej

BUP svarar:
Hej!
Du har tidigare fått hjälp för din ätstörning och blev friskförklarad för ett halvt år sedan. Ta med dig den positiva erfarenheten att du fått hjälp och förhoppningsvis kan du få bra hjälp på nytt.
En sak kom jag omedelbart att tänka på: Tror du att det skulle vara möjligt att kontakta det stället där du fick hjälp senast för din ätstörning? De känner dig och du vet hur verksamheten fungerar. Det kanske fanns någon som arbetade där som jobbar kvar och som du fick förtroende för.
Så du eller dina föräldrar kan ta kontakt och berätta att ätstörningen kommit tillbaka och att du skulle behöva återuppta kontakten. Det är värt att kolla upp tycker jag.
Om de inte har möjlighet eller ni har flyttat (eller vad det nu finns för skäl) kanske de kan hjälpa med att hänvisa er vidare. Men förhoppningsvis går det att återuppta kontakten om du skulle vilja det.
En fråga jag undrar över är när du gjorde din senaste hälsokontroll? Med tanke på din hälsa vore det bra om du bokar tid och träffar en läkare, om det var länge sedan. Det kan inte vara bra för din kropp att ha haft en så snabb viktuppgång. En läkarbedömning kan kanske visa på att det är angeläget att du får snabb hjälp.
Du skriver att du inte bryr dig om din kropp. Att det går att täcka kroppen med kläder men att du inte känner igen ditt utseende i spegeln. Jag förstår att du blir påmind om  detta, säkert flera gånger om dagen och att det gör dig ledsen.
Målet är naturligtvis att du får en oladdad okomplicerad relation till mat och där du hittar ditt normala intag. Så att du inte pendlar mellan att äta för mycket eller för lite. Att vara för kontrollerad eller släppa på allt. Ett bra mål är att sträva efter att komma tillbaka till en normal kost - hur den nu skulle se ut just för dig.
Avslutningsvis får du en länk till 1177 Vårdguiden där det står mer om hetsätning. Läs den gärna tillsammans med dina föräldrar.
Det jag vill att du ska veta och som står i texten är att det finns bra hjälp att få.
Jag vill även skicka med en massa hopp och att man kan bli friskförklarad - det har du ju redan erfarenhet av.
Lycka till och tack för ditt brev.