Hur kan jag lätta på tvången?
Hej. Jag har haft svår ångest och ångestattacker sedan våren 2018. Jag är i kontakt med bup och Jag har även perioder där jag är väldigt nedstämd och suicidal, men just nu är jag inte det. Dock har ett nytt problem börjat dyka upp, nämligen tvångstankar. Till exempel får jag ibland för mig att jag måste banka i väggen x antal gånger för att någon i familjen kommer att dö annars, eller hålla andan i trettio sekunder för att annars kommer polisen börja spionera på mig. Ibland låter jag mig själv inte sova på hela natten för att jag tror att något farligt kommer hända, och det är svårt för mig att somna eftersom att de flesta tvångstankar kommer när jag ligger tyst i mörkret. Jag skäms över detta och tycker att det låter så töntigt, men det är verkligen jobbigt och inte bara ett hittepå problem. Har ni några tips på hur jag kan lätta på tvången?
Athena

BUP svarar:
Hej!
Du ska alls inte skämmas eller tycka du är töntig för detta. Det finns många - både ungdomar och vuxna - som väl kan känna igen sig i hur det är för dig. Och det är verkligen  jobbigt. Det tar mycket av ens energi, tankar, känslor och tid.
Du har kontakt med BUP. Det är bra. Det är viktigt att du också berättar om tvången för den du träffar där. Att du inte gömmer det för att det känns skämmigt. Den du träffar har helt säkert mött många ungdomar med samma problem.
Men tills dess råder jag dig att försöka gå emot tvången så mycket du kan. När det till exempel känns som att du måste dunka i väggen ett visst antal gånger, så dunka färre gånger eller helst låt bli helt. Då kommer du att se att det du var rädd för skulle hända faktiskt inte gjorde det fastän du inte dunkade.
På så sätt förlorar tvångstanken/handlingen sin kraft och du känner dig inte lika tvungen nästa gång.
Men när du utför tvångshandlingen för att inte något obehagligt ska hända, kommer det istället att kännas som du lyckades undvika det obehagliga bara för att du utförde handlingen. Då blir det svårare att stå emot nästa gång. På det sättet kan också tvången växa sig starkare och bli fler.
Det här är något man oftast behöver stöd med för att lyckas bra. Därför ska du berätta om det för din kontakt på BUP. Där kan du få bra hjälp.
Lycka till!