Börjat titta på porr
Jag har ett problem i och med att jag börjat titta på porr. Det känns inte konstigt men jag känner mig dålig på grund av att jag är rädd vad folk nära mig skulle säga. Det gör att jag blir stressad och mår dåligt för det här har hänt under en period nu och jag vill kunna berätta för någon men jag är för rädd vad de skulle säga, så jag behöver konstant vara rädd för vad mina kompisar och familj skulle tycka om mig och det blir bara värre ju längre tid det går.
Vet inte vad jag ska göra.

BUP svarar:
Hej!
Jag vill börja med att skriva till dig och säga att det är vanligt att titta på porr och att du inte ska behöva skämmas för det. Om du hade varit yngre och råkat komma in på någon porr sida skulle du kanske reagerat med att stänga ner sidan direkt och tycka att det var äckligt, konstigt eller inte bli upphetsad. Du är ju i tonåren och då är det ett sätt att samla på sig erfarenheter och det är då intresset brukar komma.
Du har ju skrivit till oss på frågelådan utifrån att du känner en stress över vad andra ska tycka om detta.
Jag skickar en länk till ungdomsmottagningen. De har ett avsnitt som handlar om sex, om att titta på porr och tips på hur man ska göra om sitt porrtittande upplevs som ett problem. Om man har svårt att sluta titta. Om man inte mår bra av det man ser eller känner sig tvingad att titta fast man inte vill. Eller att man blir upphetsad av bilder/filmer man inte trodde skulle göra en kåt. Är jag konstig eller onormal som tänder på detta?
Det finns ett fint avsnitt om sin sexualdebut - att ha sex för första gången. Att det är viktigt att båda är överens om att ha sex och hur det kan kännas efteråt. Det är viktigt att tänka på att det kommer det inte vara som på film utan på ett helt annat sätt. Förhoppningsvis på ett sätt ni båda gillar.
Jag tycker att du ska läsa avsnittet om sex och sedan fundera på om du vill berätta att du tittar på porr eller inte.
Vår inställning är ju att om det är något problem, något man mår dåligt av eller är ledsen över -  så är det bra att inte gå ensam med problemet utan prata med någon vuxen man har och känner förtroende för. Då kan man få stöd/tröst och som i ditt fall höra att det inte är onormalt eller ovanligt att titta på porr.
Tack för ditt brev.