Är psykologen tvungen att berätta för föräldrarna?
Hej!
Jag har gått till BUP i snart ett år pga depression. Jag har haft lite svårt att vara helt ärlig med min psykolog då jag inte velat att mina föräldrar ska få veta för mycket. Jag har t.ex alltid förnekat självmordsplaner även fast jag har haft otroligt många. Nu är det så att jag även har haft ett självskadebeteende i några månader, i början av hösten lyckades jag sluta själv och jag har inte skadat mig sedan dess även om jag har haft lust. Jag berättade aldrig att jag skadade mig själv för min psykolog då jag har förstått det som att hon har skyldighet ett berätta det för mina föräldrar isåfall. Grejen med det här är att min psykolog inte riktigt vet hur dåligt jag faktiskt har mått eftersom att jag har varit rädd att berätta för mycket. Jag har nu börjat tänka lite på om jag ska berätta för henne nu i efterhand för att hon ska förstå vissa saker lite mer. Min fråga är, kan jag berätta för henne nu utan att mina föräldrar får veta eller kommer hon vara tvungen att berätta för dem? Om hon inte är tvungen men ändå blir orolig och vill säga det, kan jag be henne att inte göra det? Om det har någon betydelse så är jag 16 år och är ganska självständig, har inte heller så jättebra relation till mina föräldrar så de vet typ bara det absolut viktigaste om mig och mitt mående. Tack på förhand:)
Alva

BUP svarar:
Hej!
Du är klok som ser att det är svårt att få bra hjälp av sin psykolog när hen inte vet om det som är viktigt.
Varför har du svårt att berätta för dina föräldrar om hur du mår, tro? Väntar du dig inte att de kan förstå och ge dig stöd? I så fall kan de behöva hjälp med hur de bättre ska kunna förhålla sig till dig på ett sätt som hjälper dig.
Kanske de svårigheter du beskriver också hör ihop med din relation till dina föräldrar. För att du ska må bättre kunde det då vara till hjälp för dig om de visste mer och fick stöd av BUP med hur de ska göra.
Du behöver kunna lita på att det du säger till din psykolog stannar mellan er. Men sådant som kan vara farligt för dig och din hälsa kan dina föräldrar ändå behöva veta för din egen skull. Det betyder inte att de behöver veta allt.
Var gränsen går för vad föräldrarna måste känna till tycker jag du ska prata med din psykolog om. Hon kommer inte att kunna lova att dina föräldrar aldrig behöver informeras oavsett vad det gäller. Om någon till exempel har starka planer på att ta sitt liv behöver föräldrarna veta för att kunna skydda.
Men du och din psykolog kan tillsammans tala om vid vilka tillfällen föräldrar måste få veta och hur ni ska göra då.
Berätta för din psykolog om att du inte vågat vara ärlig och varför.
Man kan säga att det är ert gemensamma problem i ert samarbete.
Tala om det tillsammans så kan ni hitta en lösning.
Du behöver kunna vara ärlig för att få den hjälp du behöver.