Kan vi trösta för mycket?
Hej,
Vi har en fem veckors bebis som skriker mycket ibland t ex när vi behöver byta blöjor fast han är trött (är vad vi tror händer).
Det är ju inte konstigt men det vi undrar undrar över är om vi kan förstärka hans reaktion/skrik genom att trösta för mycket eller genom att reagera stressat och skynda på bytet? Antar att det kan i alla fallkan få äldre barn att tro att det verkligen finns en fara och att deras reaktion är befogad. Gäller det i så fall även på spädbarn?
Bör vi försöka behålla lugnet eller hur ska bi agera?
vänligen,
k
K

BUP svarar:
Hej!
Vi väljer att svara på er fråga fastän det är en föräldrafråga. Vi har egentligen inte uppdrag eller resurser att svara på frågor från föräldrar.
Ett spädbarns ihållande skrik väcker mycket starka känslor. Man kan känna sig maktlös när inget verkar hjälpa.
Man kan känna sig ledsen, arg, misslyckad och stressad. Och vill bara att det ska upphöra och att ens barn ska vara nöjt. Många föräldrar kan känna igen sig i detta.
Och det är också din fråga. Hur ska ni göra - bör ni försöka behålla lugnet eller förstärker ni hans skrik?
Ni förstärker inte hans skrikande genom att trösta - tvärtom. Om ni är stressade och skyndar på bytet för mycket, finns risken att han känner och reagerar med samma känsla.
Men att behålla lugnet är lätt att säga. Ni kan behöva stöd av någon.
Jag tycker ni ska ta kontakt med en sköterska på er BVC-mottagning. De brukar ha stor erfarenhet av det här.
https://www.1177.se/Stockholm/barn--gravid/att-skota-ett-nyfott-barn/nar-sma-barn-skriker/
Ni kan också ringa till Mind/föräldratelefonen och tala med någon där.