Har hamnat i tankar som ger mig stor skuld
Hej......
Jag vet inte vad jag ska göra längre, jag bär på en stor skuld. Jag har gjort något oförlåtligt. Jag tror de har o göra med min adhd men vet inte varför det blev så. När jag var 11 så rörde jag på ett annat barn som var 3 år mellan benen...Det hela varade i typ 4 sekunder. När jag fattade att hon inte ville så slutade jag och insåg att jag gjort fel...men det var ändå 2 sekunder där jag fortsatte, men väldigt kort...jag glömde det hela kan man säga tills ja nu e äldre och kommer ihåg det igen. Jag är en helt vanlig tonåring, med helt vanliga intressen och bryr mig mycket om andras mående, att jag kan ha gjort något såhär dumt går inte ihop i min hjärna, jag fattar inte det alls, jag orkar inte leva med detta, att jag gjort något så dumt, hatar mig själv så himla mycket...
sämst i världen

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du hörde av dig till oss när du verkar ha fastnat i dessa tankar som får dig att må så här dåligt.
Att du som barn under 4 sekunder rört ett annat yngre barn mellan benen kan inte räknas som du har gjort en allvarlig eller skadlig handling mot någon.
Uppenbarligen så har det här minnet inte väckt några komplicerade känslor eller tankar hos dig tidigare. Så jag kan inte låta bli att undra lite över hur det minnet kom upp igen - och att du nu verkar ha förstorat upp händelsen och sammankopplat den med skuld och skam.
Du är inte alls ensam om att kunna hamna i sådana här funderingar och känslor. Ibland kan dessa jobbiga tankar också fungera likt sexuella tvångstankar - det vill säga att man får påträngande tankar om att man ska (eller har) utsatta andra för olika sexuella övergrepp och då börjar tvivla på sig själv och får ångest.
Många ungdomar tycker att de får bra hjälp att sortera i det här och reda ut sina känslor och tankar genom att vända sig till ungdomsmottagningen för samtal.
Ungdomsmottagningarna erbjuder samtalskontakt kring en rad olika problem. Som du kanske känner till så har ungdomsmottagningar också stor erfarenhet kring ungdomars frågor kopplat till sexualitet och inga frågor är för pinsamma för att ta upp. Så tveka inte att ta en kontakt om du behöver få mer råd kring det här.
Ta hand om dig!