Min ångest förföljer mig
Hej, jag har mått dåligt länge och vet inte vad det är. Jag får panikångest attacker ibland och går ofta runt med bara ångest. Jag går till skolkuratorn men det känns inte som att det hjälper. Vissa dagar är bättre än andra och andra känns det som jag går under. Jag går nu i 8:an och detta har pågått sedan långt tilbaka. Jag har tidigare skurit mig själv men har bara berättat för några få, inte mina föräldrar. Jag gör inte det länge.
Vad ska jag göra?

BUP svarar:
Hej!
Jag blev glad att läsa att du inte längre gör dig illa och skär dig. Toppenbra jobbat! Det visar att du klarar av att hantera dina jobbiga tankar och känslor på ett annat och bättre sätt. Du ska känna dig stolt över detta framsteg.
Vår erfarenhet är att det kan vara svårt att klara av att sluta självskada helt på egen hand så det är imponerande bra gjort. Om impulserna att göra dig illa skulle bli starkare och du inte skulle klara av att stå emot längre, är det viktigt att du söker hjälp. Det bästa vore om dina föräldrar fick reda på det så de kan ge dig stöd, hjälp och tröst då du är ledsen. Men just nu ska du glädjas åt att du inte skär dig.
Du frågar om råd. Jag vet att det kan vara svårt att ta upp detta med din skolkurator men mitt råd till dig är ändå att du berättar för hen att du är osäker på om samtalen ni har kommer att hjälpa dig.
Det visar på att du är motiverad och vill må bättre. Det skulle jag bli glad av att höra och inte ta det som någon personlig kritik.
Du skriver att du mått dåligt länge. Det vore naturligtvis helt underbart bra om du redan efter några samtal kände att nu mår jag bättre och min oro kan jag klara av att hantera. Jag behöver nog inga fler samtal. Vår erfarenhet är det motsatta. Att det är många som får bra hjälp men att det kan ta tid så det krävs både tålamod och som sagt tid.
Att tillsammans sätta upp små delmål är bra för dom visar att det går åt rätt håll och då ökar du din egen motivation och du återfår hoppet att samtalen kan hjälpa dig.
Nu vet ju inte jag varför du träffar kuratorn och det är bra att du söker och vill ha hjälp. Det är toppenbra. Om samtalet är för att arbeta med ångesten du känner är det viktigt att du försöker vara så öppen det bara går med att beskriva i vilka situationer du får dina panikattacker och vad som gör dig orolig och ångestfylld.
Naturligtvis är det inte bara ditt ansvar, utan din kurator behöver ju också ställa frågor till dig för att förstå mer. Så känn ingen press - ni behöver samarbeta runt detta.
Du skriver att vissa dagar känns bättre och andra känns tyngre. Varför är det så? Finns det någon stund på dagen du brukar må bättre eller någon period under året? Det är vanligt att stress och ångest hänger ihop. Hur är det för dig? Känner du prestationsångest inför ditt skolarbete och att få betyg?
När ni tillsammans börjat förstå när oron och ångesten dyker upp, kan ni börja arbeta med sätt för dig att hantera din oro på ett bättre vis.
Du är redan på bra väg då du slutat att göra dig illa.
Avslutningsvis finns en hemsida som heter Snorkel som jag vill tipsa om. Där finns det tips om avslappningsövningar du skulle kunna göra och där finns det mer information om ångest och oro som kan vara till hjälp.
Lycka till och tack för ditt brev.