Mina föräldrar är skilda och jag vill inte vara hos pappa
Jag är 11 år.Min föräldrar är skillda och pappa är alltid dum mot mamma.Han har skärt i hennes däck och spottat i ansiktet och kastat hennes telefon och sånt.Säger att hon är tjock och har ful bil.Säget till mig att hon förkäna det.ibland blir jag så jag gråter och vill hem men då blir han arg för det.Alltid säger han sånt när jag är hos han.Och att hon gjort mig tjock.Jag vill inte vara där tycker han är dum.när får jag bestämma det.?
EA

BUP svarar:
Hej!
Frågan du ställer är hur gammal man måste vara för att få bestämma vem man vill bo hos? En otroligt viktig och bra fråga du ställde som inte är så lätt att svara på.
Jag ska försöka ge dig ett svar och läs det gärna tillsammans med någon vuxen. Tyvärr så måste jag använda en hel del krångliga ord och du behöver säkert fråga vad dessa betyder.
När man är 18 år och myndig får man bestämma helt själv var man ska bo. När man är yngre än 18 år finns det inga lagar som styr detta.
Lyssnar man på en 11- åring undrar du säkert.
Det har betydelse hur gammalt barnet eller ungdomen är. Ju äldre och mognare - desto mer hänsyn tas det till var barnet vill bo.
Det står att man ska försöka bestämma utifrån barnets bästa.
Det finns en ålder som återkommer i dessa sammanhang och det är 12 år.
När man är 12 år blir man förhoppningsvis lyssnad på, men får inte bestämma helt själv.
Om föräldrarna kan komma överens blir allt naturligtvis lättare och mycket bättre, men det är många barn som har föräldrar som är arga på varandra och som samarbetar dåligt.
Hoppas att du blev lite klokare.  Frågan du ställde var bra och det kommer andra barn och ungdomar kunna läsa om - så tack för att du ställde frågan till oss.
Jag vet inte om du berättat för din mamma eller någon annan vuxen att du inte vill bo hos din pappa längre. Att du inte vill vara där för att du är rädd och att han säger elaka saker till dig och till din mamma.
Det är viktigt att du berättar för någon vuxen hur du har det och att dina föräldrars bråk gör dig ledsen och säkert arg ibland.
Tack för ditt brev.