Har börjat få oroande tankar
Hej
Jag har börjat få oroande våldsamma tankar på senaste tiden, har börjat dagdrömma om att strypa/mörda folk jag inte gillar och jag blir glad när jag tänker sånt. Har alltid haft ett intresse för det mörka, som mord och kidnappningar. Jag har ocd, så jag vet inte om det hänger ihop med det eller inte.
JL

BUP svarar:
Hej JL!
Tack för att du hörde av dig till oss med din fråga om oroande tankar. Många ungdomar hör av sig till oss med liknade fråga om tankar som kan skrämma och oroa.
Som jag förstår det utifrån det du skriver så väcker dina våldsamma tankar både dina känslor av oro, men även dina mer positiva känslor?
När det handlar om rena tvångstankar så brukar dessa antingen väcka oro - eller att man gör tankemässiga ritualer för att minska en olustig känsla. Många kan uttrycka att det helt enkelt känns bättre i stunden att göra sin ritual. Jag vet inte om du tycker att det är något du kan känna igen dig i?
Att fantisera om att vilja hämnas eller skada någon som man ogillar, kan också vara ett sätt att i sina tankar få leva ut de känslor av ilska eller avsky man kanske känner mot någon. Du nämner att du gillar att fantisera om att skada personer som du inte gillar.
Att fantisera på det viset är inget ovanligt, utan något som många kan göra stundtals. Men eftersom du också verkar känna oro över dessa fantasier så kan du vara hjälpt av att få prata igenom det med någon. Du nämner att du har tvångssyndrom - betyder det att du också har en behandlingskontakt för det?
Om du har en pågående behandlingskontakt, så vill jag uppmuntra dig att ta upp de känslor och tankar du skriver till oss om. Att få prata igenom det kan hjälpa dig att få ett mer tydligt svar på din fråga - om dessa tankar kan vara en del av ditt tvång eller om det ligger andra känslor bakom.
Om du känner att du bär på känslor av ilska mot andra i din närhet så kan du i samtal också få stöd kring att förstå mer om dina känslor. Även få råd om hur du kan hantera de problem eller de konflikter som du kanske upplever.
Om du i nuläget saknar en samtalskontakt, så kan du på egen hand vända dig till ungdomsmottagningen eller till din BUP-mottagning för hjälp med en bedömning.
Lycka till!