Varje dag funderar jag på om jag bara ska ge upp
Jag har mått ganska dåligt sen jag gick i 4/5, nu går jag i andra året på gymnasiet. Jag har bra dagar och dåliga dagar men mest dåliga, varje dag kommer det minst en gång då jag funderar på om jag bara ska ge upp och ta självmord för jag ser ingen förbättring. Jag har haft ett drogproblem under några år men tog slut i början av detta året då jag träffade min pojkvän som hjälpt mig mycket. Men istället fått sömnproblem, jag har svårt att somna och om jag somnar så vaknar jag flera gånger med tryck över bröstet eller svårighet att andas. Jag kan inte heller prata med någon även om folk omkring mig förstår att något är f Men el så kan jag inte prata. Om de frågar så säger jag vad de vill höra eller så lite som möjligt för att det ska lämna det eller så blir jag stum jag kan inte få ut något. Mest är det för min mammas skull, hon har själv depression och jag vill inte skrämma henne för hon kommer tro att det är hennes fel och det är det inte. Så därför har jag valt att inte prata med någon psykolog för då får hon veta och jag vill inte det. Jag har skjutit upp en väääldigt lång tid på att söka hjälp och jag vet att den tiden börjar ta slut och nu vet jag inte vart jag ska gå.
Clara

BUP svarar:
Hej Clara!
Vad knepigt det låter att du har det så här svårt men inte kan prata med någon. Frågan är ändå ifall du gör din mamma en tjänst genom att inte prata med någon. Hon känner säkert- precis som en del andra omkring dig-av att det inte står rätt till. Du kan heller inte utgå ifrån att hon tar på sig skulden för att du inte mår bra.
Jag tror att det skulle kännas bättre för din mamma ifall hon vet att du får hjälp av någon.
Skjut inte längre på beslutet att söka hjälp. Kan du till exempel börja med att prata med skolkuratorn eller någon lärare som du litar på?
Du kan också kontakta ungdomsmottagningen där du bor. De kan du prata med utan att informera föräldrarna och där kan du ha kontakt även efter 18 år.
Till BRIS kan du också ringa eller chatta med någon.