Mina föräldrar är skilda och min mamma slår mig
Hej, jag har problem med mitt liv just nu och skulle vilja veta vad jag ska göra. Mina föräldrar är skilda och mina mamma slår mig. När jag är sur och börjar snacka skit om hur dålig hon är som mamma så brukar hon slå mig. Ingen förutom jag och min lillasyster vet om att mamma slår mig. Jag vill inte flytta till min pappa för att mitt rum inte är klart där, dessutom har han inte mycket pengar heller, därför stannar jag kvar hemma hos min mamma även fast hon slår mig. Hon sätter strikta regler på mig. Som att om jag lägger mig 1 minut senare än min läggtid så drar hon 100kr ifrån mitt konto. Min styvpappa, alltså mammas nya kärlek, slår mig inte, men det är han som säger åt vad min mamma ska göra mot mig. Det gör att jag inte heller gillar honom. När jag säger att mamma slår mig inför honom så litar han inte på mig utan mamma. Han har ju aldrig heller varit med och sett att när mamma slår mig.
Jag vågar inte säga detta till någon annan för jag är rädd att jag aldrig kommer få se min mamma igen. Det är ju min mamma och jag älskar ju henne.
Vad ska jag göra???
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Det är väldigt bra att du skriver hit och ber om hjälp när du inte vet hur du ska göra.
Jag tycker det är helt oacceptabelt att din mamma slår dig.
Du vet förmodligen, lika bra som jag, också att det i Sverige är förbjudet för föräldrar att slå sina barn.
Det verkar som att ni behöver hjälp som familj och att din mamma behöver stöd i att klara sin uppgift som förälder. Sån hjälp kan ni få i kontakt med socialtjänsten, som i det längsta försöker stödja familjer innan man tar beslut om att skilja barn och föräldrar.
Så jag tycker inte du ska avhålla dig från att prata med någon om hur du har det av rädsla för att inte få se din mamma igen.
Nu är det jullov och så, men finns det någon i skolan som du kan prata med, till exempel kuratorn eller en lärare? Eller någon  släkting?
Du kan också ta kontakt med ungdomsmottagningen där du bor.
Var inte rädd att ta hjälp - man kommer inte att skilja dig från din mamma.