Gruppterapi för depression
Har ni gruppterapi för tonåringar som lider av depression? Om ja, hur "anmäler" man sig?
//en tonåring som känner sig väldigt ensam och hade velat prata med människor som mår lika dåligt
Nessa

BUP svarar:
Hej!
Din fråga är helt befogad, gruppterapi eller annan form av gruppsamtal är ofta en bra metod att behandla olika typer av psykiska problem, bland annat depression. Inte minst för att det i sig är en positiv upplevelse att se att man inte är ensam om att ha just dessa svårigheter, att man är inte konstig, ges möjlighet att  lyssna på andra som lider just på så sätt eller liknande sätt som jag gör. Att kunna dela med sig av sina problem och på så sätt också uppleva en gemenskap har ofta en positiv effekt.
Med detta sagt måste jag dessvärre också säga att jag inte kan ge dig ett helt konkret svar på din fråga. BUP-mottagningarna är organiserade på olika sätt både i regionen   och förstås i landet. Vissa har tonårsgrupper för depression, andra har inte. Man kan också ha gruppverksamhet för depression under en viss period (när det till exempel finns tillräckligt många ungdomar som passar in i en grupp) och har inte den under en annan period.
Det jag kan rekommendera dig är att du ringer till den BUP-mottagning du geografisk tillhör och ställer din fråga där. Du kan också fråga om de kan ge dig information om var någonstans du kan söka gruppterapi utifrån fritt vårdval (mottagningarnas adress hittar du på vår hemsida).
Vilket svar du än får måste du få hjälp med din depression eller nedstämdhet i någon form. Jag vet inte om du har fått diagnosen hos en vårdgivare eller du tycker själv att du har depression utifrån ett antal symtom du känner igen som symtom på depression som du kanske kollat på nätet. Om du har har fått diagnosen hos en vårdgivare kan du ställe frågan där om behandlingsmöjligheter och om gruppterapi. Om du däremot ställde själv är det viktigt att du får en professionell bedömning och behandling utifrån den. Det kan göras på vårdcentralen eller på BUP.
Du känner antagligen till att ungdomar kan få hjälp med depression och nedstämdhet även på ungdomsmottagningen. Du kan prova även den vägen.
Till sist vill jag rekommendera att du går in på föreningentilia.se. Den är en organisation som hjälper ungdomar som inte mår bra psykiskt. Du kan chatta där om dina problem mer i detaljer och du kan också fråga om de har gruppverksamhet för tonåringar som känner sig ensamma och deprimerade. De som arbetar där har egen erfarenhet av att ha mått dåligt.
Tänk på att det finns olika vägar att gå till bättre mående och inte bara en behandlingsmetod. Pröva de vägar jag förslagit här.
Lycka till!