Ångesten påverkar mitt skolarbete
Hej. På senaste tiden har jag märkt att jag har svårt att koncentrera mig i skolan och jag har ganska mycket ångest över allt. Kan koncentrationsproblemet orsakas av ångest? Och hur ska jag göra för att det ska bli bättre? Skulle gärna vela ha någon att prata med som inte känner mig eller personerna jag eventuellt pratar om.
Koncentrationsproblem :/

BUP svarar:
Hej!
Vilken bra fråga du ställer. Jag tycket att du tillsammans med dina föräldrar ska fundera mer på i vilka situationer som du blir orolig. Och också om koncentrationssvårigheterna du upplever är på lektionerna i skolan, eller om de kan dyka upp hemma eller vid någon annan tidpunkt och plats.
Jag ska förklara lite närmare varför jag tycket att det vore bra att kartlägga detta mer noggrant. Det är många olika faktorer som kan spela in. Jag ska ge några exempel:
-Det är inte helt ovanligt att det blir svårare att koncentrera sig på eftermiddagen eller om man ätit dåligt. Orken och energin tar slut. Om det är rörigt på lektionen eller om du inte tycket skolämnet är så intressant kan det spela roll. Kraven ökar ju äldre man blir och det blir mer självständiga uppgifter som ska lämnas in. Du är ju själv inne på samma tankebanor då du märkt att den senaste tiden har det blivit svårare för dig att koncentrera dig.
-Om du är orolig och stressad är det inte så konstigt att du känner av detta och tänker mer på det än den skoluppgiften du just då håller på med.Det låter som om alla tankar och känslor du bär på stör din koncentration, så ett samband går säkert att hitta. Att vara orolig tar även det mycket energi och kraft som påverkar ens prestationer.
-Om du tänker på en lugn situation utan oro kan du då uppleva att du har svårt att vara uppmärksam, hålla fokus och ta in information. Det är viktigt att fundera på om du kan ha svårt med koncentrationen utan att ha ångest.
Jag tänkte avslutningsvis skriva några rader runt din oro och ge dig några råd på vägen. Det är viktigt att du i din takt börjar berätta vad som gör dig orolig, stressad och ångestfylld. Du behöver få stöd och förståelse för det du upplever som påfrestande i ditt liv. Att få hjälp att förstå hur ångesten känns. Få mer koll på i vilka situationer ångesten brukar dyka upp. Sedan är det viktigt att ni samtalar om vad du kan göra själv för att oron ska minska. Det finns olika avslappningsövningar som kan hjälpa dig. Kolla gärna in Snorkel för fler tips och råd.
Du är klok som tänker att det vore bra att träffa någon att börja samtala med. Någon som inte känner dig eller personerna du vill prata om. Min idé är att du söker upp din skolkurator på din skola och bokar in en tid. Du kan be din mentor hjälpa dig om du inte vet vem det är eller hur du ska göra för att få kontakt.
Lycka till och det var en väldigt bra fråga du ställde till frågelådan!