Mitt sämsta år någonsin
Varför känner jag bara ångest så fort när jag är ensam jag sticker liksom ut som en mottot i en godis påse. Det känns som jag bara har fake vänner.  2019 har varit det sämsta året någonsin...

BUP svarar:
Hej!
Det är inte alls speciellt konstigt att tycka att det på något sätt är obehagligt att vara ensam. Du vet säkert att vi människor är "sociala djur". Vi behöver andra omkring oss för att känna oss trygga.
Men det betyder inte att man inte står ut med att vara själv. Tvärtom. Vi mår bäst av att ha blandning av att umgås med familj och kompisar och ha egen tid bara för oss själva.
Du skriver mycket kort och det är lite svårt för mig att gissa vad du egentligen menar med att du får ångest när du är ensam. Att lära sig att var ensam hemma till exempel är en sak och det brukar utvecklas med åldern. Om det är det bekymmret du har rekommenderar jag att du i första hand talar med dina föräldrar och diskuterar hur de kan hjälpa dig med detta.
Men om det handlar om din ensamhet i en annan mening som du antyder, att du inte har vänner som du kan lita på då är det en annan sak. Alltså om problemet är dina relationer till kompisar är det förstås också bra att tala med dina föräldrar. Men i detta fall rekommenderar jag också att du vänder dig till skolkurator eller skolsköterskan eller för en lärare som du har förtroende för. Berätta där vad du upplever i skolan, vad det är du saknar, vad du har kanske blivit besviken på, hur det kommer sig att du tycker att du bara har "fake-vänner".
Det är jätteviktigt att du inte går runt alldeles själv med dina oroväckande tankar utan du talar om vad som väcker din ångest. Så snart man talar om sina problem känns de mindre tunga och dessutom får man råd och stöd vad man kan göra för att lösa det som är svårt.
Följ mina råd!