Känner att livet är meningslöst
Hej.
Jag har velat dö i flera år. Men nu känns det som att jag verkligen inte har något att skjuta upp det för. Jag trodde att det skulle bli bättre när jag kom igenom vissa perioder i livet men jag har insett att livet är totalt meningslöst. För mig i alla fall.
Jag är inte det minsta rädd för att dö längre. Det känns som att det egentligen är det enda jag kan göra. I livet gör jag ändå ingenting och jag är bara trött hela tiden. Jag vet att man brukar säga att personer i ens omgivning hellre skulle vilja att man levde än att man var död och att man inte är en börda. Men jag har blivit en börda för mig själv, och jag ser att jag inte gör något annat än att skapa problem för andra.
Vad är ens skillnaden mellan att dö nu eller senare? Vi lever bara en timme, en stund. Och när man väl ligger i graven får man inga extra poäng för att man levt ett långt liv.
Men jag vet inte. Jag önskar att det kunde ha varit annorlunda för mig, men det är det inte. Kanske måste jag bara acceptera det.
Jag förstår nu hur någon kan vara helt tillfreds med att dö. Det finns inget med livet som tilltalar mig. Inget med döden som skrämmer mig. Det är fortfarande svårt. Allt jag gör är en ansträngning, så även att ta mitt liv.

BUP svarar:
Hej!
Vilket mörkt brev du skrev till oss på frågelådan. Fint att du hittade kraften att skriva. Det kanske är en möjlighet, ett uttryck som passar dig? Där du kan få utlopp för din kreativitet. Fortsätt skriv, reagera och ge uttryck för det du känner.
Du saknar just nu hopp om att ditt liv i framtiden kommer kännas ljusare och bli bättre. Tufft läge för dig. Du skriver att du tagit dig igenom olika problem och svårigheter för att nu känna att livet ändå är helt otroligt trist och meningslöst. Glöm inte bort att du kämpat.
För mig betyder det att du bär på en styrka att ta dig igenom livet fast det känns dåligt och svårt. Att du kämpat i flera år betyder att du är uthållig. Glöm inte det.
När eller om det vänder vet jag inte men varför skulle det inte kunna hända dig när det finns många livsberättelser där hopplöshet vänts till livsglädje. Jag vill ändå skicka med dig hopp om att livet kan bli bra.
En sak vet jag med säkerhet och jag tänker skriva det, fast du inte håller med mig. Du är ingen börda och det skulle betyda mycket för dina nära och kära om du inte längre fanns.
Att vara förälder betyder att man följer sitt barn eller ungdom genom både glädje och sorg. Delar upplevelser både negativa som positiva. Att man stöttar varandra och både skrattar och gråter tillsammans. Du visar omtänksamhet runt dina funderingar om du är en börda eller inte och om du skulle fråga skulle du säkert få svaret att -"Det här klarar vi av tillsammans du är ingen börda för mig".
Du skriver att du önskar att det hade varit annorlunda och att du kanske bara måste acceptera det.
En dröm om att livet skulle se ut på ett annat sätt är inte en ovanlig tanke. Jag tror att det är många som tänker och funderar på hur det skulle kunna sett ut om sina drömmar hade gått i uppfyllelse.
Att börja acceptera hur sitt liv ser tror jag är bra. Ett viktigt bra steg att ta. Det du inte kan påverka är något du naturligtvis får vara ledsen över, tycka att det är orättvis och dåligt men det är bra om du börjar acceptera detta och inte slösa en massa kraft på saker du inte kan förändra.
Om det gäller intressen, skola, vänner eller andra områden där kan du påverka. Det är där du ska satsa och försöka ändra på det du inte är nöjd över. Det är där du ska satsa dina krafter.
Lycka till och tack för ditt brev!