Alla ogillar mig
Hej, på den senaste tiden så har jag lidit av paranoida tankar och ångest under nästan all vaken tid. Främst har det att göra med mitt sociala liv, då jag får tankar om att alla jag känner i hemlighet ogillar mig. Detta leder till Att mina tankar ofta tar över vilket då gör att jag till exempel kan skriva eller säga något till en kompis som jag direkt får ångest över. Jag mår otroligt dåligt över detta, speciellt om kvällarna då jag känner mig väldigt ensam. Sedan jag blev tonåring så har jag haft liknande tankar, men de har på senaste tiden uppståt för ofta för att jag ska kunna kontrollera det.
Markus

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det är inte svårt att förstå att det kan kännas väldigt tungt och svårt med tankar som handlar om att andra inte tycker om en. Alla vill ju för det mesta känna sig omtyckta och lite trygga i det.
Du skriver att du på senaste tiden börjat få sådana tankar. Om du tänker efter, kan du då minnas om det hände något då, eller om någon sa nåt till dig? Att du sedan skriver till någon på kvällen när dessa jobbiga tankar har snurrat runt i ditt huvud, är kanske inte så hjälpsamt för dig.
Kanske är det också så att du skulle behöva lite hjälp att fundera kring hur det kommer sig att du tänker som du gör nu. Då kanske du förstår dig själv och dessa besvärliga tankar på ett nytt sätt, så att du kanske inte behöver tänka att alla andra i din omgivning ogillar dig.
För att få hjälp med det här som bekymrar dig kanske du behöver fundera över om det finns någon vuxen på din skola som du kan känna lite förtroende för och prata med.
Det kanske skulle kunna var en skolkurator, skolsköterskan eller någon mentor.
Du kan också pröva att vända dig till ungdomsmottagningen där du bor. Där arbetar det människor som är vana vid att möta unga med bekymmer som liknar dina och som kanske kan vara till hjälp för dig.
Lycka till