Ljög för socialtjänsten och BUP under hot och utpressning
Hej!
Jag mår jävligt dåligt för hundra olika anledningar, mår inte bra i hemmet då jag inte känner mig trygg och välkommen osv...  Har haft ett självskadebeteende sedan 2017, har både skurit mig överallt på min kropp men också haft problem med mina matvanor. Det har kunnat gå dagar innan jag åt och ingen märkte något. Har även stress ätit för att sedan kunnat kräka upp maten.
Har ingen kontakt med min mamma då socialen valde att placera mig hos min pappa år 2014, har varken sett eller hört något ifrån henne sen dess med ett undantag från i somras. Jag var då i kontakt med BUP och även socialtjänsten för mitt självskadebeteende, suicidtankar och detta resulterade även till att BUP gjorde en orosanmälan.
Vi gick igenom en 4 månaders utredning tillsammans med pappa och mamma då de fortfarande har gemensam vårdnad. Jag under hot och utpressning ljög för socialtjänsten, detta var svårt då jag var tvungen tillsammans med min pappa som inte tillät mig berätta sanningen för socialen, var tvungen att komma på lögner till allt som jag/ vi berättade hos BUP.
Nu har jag verkligen fått nog!
Jag kan inte bo kvar hemma när det är såhär, mår sjukt dåligt, lever isolerat med självskadebeteende samt självmordstankar. Mitt mående har resulterat till hur mina skolarbeten ser ut (inget positivt) men även hur jag beter mig. Folk i min närvaro har uppfattat mig som falsk då jag hela tiden försöker fejka mitt mående och leva som om allt vore "perfekt". Har ingen ork till att göra nånting längre och har därför även skolkat under vissa dagar samt lektioner vilket jag aldrig gjort innan, jag har alltid tyckt om skolan och älskar att prestera och göra mitt bästa i skolan men inte längre.
Jag vill verkligen göra något åt detta men vet inte hur jag ska gå till väga. (jag har väldigt god kontakt med min faster men min pappa tillåter inte vår kontakt att fortsätta, så kan inte prata med henne)
Att vända mig till skolan vore värdelöst då jag endast känner att de hade skickat detta vidare till mina vårdnadshavare eller soc. Ett alternativ för mig är inte att prata med någon närstående (för det har jag ingen) men kanske att skicka in en orosanmälan eller prata med socialen själv.
Dock under utredningen kommer jag inte att klara av att se pappa i ögonen/prata med honom. (han har tidigare hotat och krävt att jag spelar in samtal så han kan höra vartenda andetag jag tar under barnsamtal) Var då konstant rädd för om jag råkat säga något som inte var passande och då om han skulle bli arg, vill inte gå igenom detta igen gällande min pappas olika handlingar i olika situationer.
Jag vill att detta ska gå men vet helt ärligt inte om jag överlever den tiden socialen är inblandad med min pappas vetskap i de hus jag lever i idag.
Snälla hjälp mig, vet inte nånting längre.
högst oklart

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vilken besvärlig situation du beskriver. Den går att lösa som du själv tänker - att själv ta kontakt med socialtjänsten.
Om du beskriver för socialtjänsten att du under hot och utpressning av din pappa inte talat sanning för socialtjänsten och att du inte kan berätta som det är så länge du bor tillsammans med honom, kommer de att hjälpa dig.
Det är deras skyldighet att skydda dig i en sådan situation - troligen genom att du får bo hos din mamma eller blir placerad i annat boende. Jag hoppas du förstår att du inte kan lastas på något sätt att du inte talat sanning. Du har stått under allvarligt hot av din pappa som du verkar väldigt rädd för. Du måste göra detta klart för socialtjänsten: du måste skyddas omedelbart - att det kan vara farligt för dig att berätta som det är.
Kanske kan du ta hjälp  av någon vuxen som kan hjälpa dig ta kontakt med socialtjänsten. Jag tänker någon i skolan - rektor eller kurator eller kanske någon du träffat på BUP?
Hur tror du din faster skulle reagera om hon visste hur du har det? Skulle hon tro på dig och stå på din sida?
Skulle hon hjälpa dig eller skulle det vara att ta en risk att berätta för henne?
Det finns också möjligheten att du pratar med en Bris-kurator eller
Socialtjänsten anonymt, så du blir mer informerad om vad som kan vara bäst för dig.
Så tack för ditt väldigt angelägna och viktiga brev och hoppas du får hjälp att komma till något tryggt och säkert ställe som kan ge dig ro att bearbeta och läka alla allvarliga problem och besvärliga uppväxtförhållanden du nämner.
Lycka till!!