Är så trött så jag kan svimma
Hej. Jag har det jättejobbigt. Jag har inga vänner som jag kan prata med och det är en pest att gå till skolan. Idag skolkade jag för att jag inte orkade mer. Pappa tvingar mig att gå till skolan även om jag är så trött och ledsen att jag skulle kunna svimma. Det känns som om inga ämnen är roliga och som om jag är dålig på allt. Jag vill bara ha en kompis att vara med. Jag är jättekänslig och gråter nästan hela tiden. Jag är så trött hela tiden och ensamheten tar så mycket energi. Min lillebror har autism och behöver mycket uppmärksamhet och jag känner mig så ensam. Jag har skrivit till många ställen men ingen vill svara. Alla chatter är fulla eller stängda. Varje dag får jag ont i magen eftersom jag vet att jag måste gå till skolan. Jag är social men ingen vill vara med mig.
jag undrar om jag är deprimerad. Och vad ska jag göra då? Jag känner mig som om jag flyter runt i rymden och att alla glömt bort mig. Snälla hjälp.
mvh 13årig tjej.
När det blåser på månen

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
När jag läser ditt brev är det inte svårt att förstå hur kämpigt och tungt du har det. Att du har ont i magen när du skall gå till skolan och tänker att ingen vill vara med dig, låter jättetufft.
Det låter som något jätteviktigt att du får hjälp med detta. Om du funderar över skolan - kanske du kan komma på om det finns någon vuxen som du kan känna lite förtroende för och som du skulle kunna pröva att prata med om hur du har det och hur du känner det när du är i skolan.
Det kanske skulle kunna vara en skolkurator, skolsköterskan eller någon mentor.
Det viktiga är att du inte skall gå runt ensam med de tankar och känslor som du har. Det brukar vara väldigt svårt att lösa sådana saker helt på egen hand.
Det brukar vara svårt om man har ett syskon som tar upp nästan all plats och föräldrarnas hela uppmärksamhet. Även om du kanske förstår att han har särskilt stora behov, så är det nog så att du också känner att du har behov av uppmärksamhet och föräldrarnas tid.
Sådant kan man också kanske prata om för att få hjälp att reda ut begreppen och också få hjälp med att prata med föräldrarna om hur du tänker och känner.
Du skulle också kunna pröva att vända dig till ungdomsmottagningen där du bor. Där finna det människor som är mycket vana vid att möta unga med sådana bekymmer som du har och som kan vara till stöd och hjälp för dig.
Det var bra att du skrev till oss även fast du tycker att du prövat att få kontakt med olika ställen förut. Det är bra och viktigt att du inte ger upp utan kan kämpa på, trots att det känns motigt.
Lycka till