Vill inte må dåligt längre
Förra hösten så skär jag mig för första gången i armen, mina föräldrar upptäckte detta och blev arga på mig. jag har bara gjort det två gånger och det har inte lämnat några ärr. Mina föräldrar har sökt hjälp och tillsammans går vi och pratar med en psykolog och har gjort det i ett halvår nu. men problemet är att jag har den känslan av att vilja skada mig själv men det enda jag gör är att jag tar saxen och drar den över armen så att det blir massa röda streck som sitter där i 2  dagar ungefär och sen försvinner dom. Jag vet inte vad jag ska göra för att få bort den här känslan och jag vill inte prata med mina föräldrar eller min psykolog. Men jag är rädd att det ska leda tillbaka till att jag börjar använda kniven igen. Hur får jag bort den känslan?? jag har också väldigt stressigt i skolan och har mycket ångest över gymnasievalet till vintern och det gör att allt bara blir svårare. Jag har även skilda föräldrar och har 6 syskon. och det känns som jag glöms bort bland alla barn och jag mår inte bra hemma alls och vill inget annat än att flytta hem till min farmor och farfar eller bo med min äldre syster och hennes pojkvän i deras lägenhet. Men jag är för rädd för att säga vad jag känner och så vill jag inte göra mina föräldrar besvikna eller ledsna. Vad ska jag göra?? snälla hjälp mig!! jag vill inte må dåligt längre..!!

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du skriver att det känns som om du glöms bort bland alla barn och det låter som om du inte vill bli bortglömd utan bli uppmärksammad. Kanske ska du försöka göra dej mer synlig och säga vad du tycker, även om du är orolig att göra någon ledsen eller besviken? Ibland måste du nog ta risken och föräldrar är bra att öva sig på. Vad kan hända?Oftast blir det inte så farligt som man tror.
Jag tycker du hittat på ett bra sätt att mildra impulsen att göra dej illa (utan att skada dej så att det går hål i huden). Det är naturligtvis mycket bättre än att du skär dej, vilket du är rädd att du ska börja med igen.
Men det kanske också finns en nackdel med det?
...och det skulle vara att du fortsätter att göra illa dej fysiskt för att hantera din ångest.
Kan du försöka hitta på andra sätt också? Att avleda ångesten på olika sätt genom t.e.x musik, ta en promenad eller ringa en kompis kan vara ett sätt. Ett annat skulle kunna att försöka vara kvar i ångesten utan att göra något. Kraftig ångest brukar upphöra efter en stund - så kan du stå ut?
Det verkar som om du kopplar din lust till att skada dej till stress och ångest inför skolval. Skulle du kunna få hjälp med dessa frågor av någon i skolan tex skolpsykolog/skolkurator och syokonsulent?
Om du inte vill inviga dina föräldrar i hur du mår tror jag du kan få hjälp antingen genom att chatta anonymt på Tjejzonen eller med en kurator anonymt på Bris
Lycka till!