Ångest över en massa olika småsaker
Hej. Jag har ungefär så länge jag kan minnas känt av lite grövre ångest över massa olika småsaker. Jag känner mest att jag övertänker typ allt jag gör och säger, och ångrar det otroligt mycket senare, vad det än nu kan vara för något. På grund av detta känner jag mig oftast inte tillräckligt eller bara som att jag inte förtjänar vissa människor i mitt liv. Det jag undrar är mer eller mindre om detta är något som kommer försvinna? Jag har så dåligt självförtroende att det börjar bli jobbigt, men vet inte om det är en för liten grej att "söka hjälp" för. Vill bara inte att det ska bli värre och skulle kännas skönt att prata med någon om det. Borde jag gå till en kurator?
Hon, ja..

BUP svarar:
Hej!
Det är en bra tanke du har att tala med någon. Att övertänka mycket och att anklaga dig själv, tar energi och kraft som du kan behöva till annat i ditt liv.
Det är bra att göra något åt det så att det inte riskerar att bli värre. Att ständigt vara för uppmärksam på om du gör fel och om du är tillräckligt bra kan annars lätt göra att dina självanklagelser bara ökar.
Kontakta skolkuratorn eller ungdomsmottagningen i din kommun!