Ångesten hindrar mig
Hej!
Jag lider av depression och GAD, Ångesten hindrar mig från att göra saker som egentligen borde vara kul, istället så blir jag extremt rädd och får en dålig känsla i magen.
Jag klarar inte av att gå ut ibland för att jag mår så dåligt och då slutar det oftast med att jag ligger i min säng och sover under hela dagen. När jag väl går ut så vill jag inte gå in igen för att det känns som om jag kommer stänga in mig på mitt rum och sova igen.
Skolan är oftast väldigt stressig och det brukar få mig att tappa fokus lätt. Det ända jag tänker på är att få komma hem och sova. Men jag vill inte sova hela tiden, jag vill inte ligga i sängen och må dåligt hela tiden, jag orkar inte med det, jag känner mig så patetisk.
Det är ingen i min familj som förstår, dom vill att jag ska vara positiv och när jag är negativ så blir dom sura på mig. Allt jag känner är ångest och jag mår bara värre och värre.
Jag vet inte hur länge jag klarar av att leva såhär, jag orkar snart inte mer.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad besvärligt du har det och det verkar inte som du får någon hjälp? De diagnoser du skriver - är det diagnoser du tagit reda på själv och tror du har?
Om det är diagnoser du fått på vårdcentralen eller hos BUP, borde du också få någon typ av hjälp i form av behandling? Men det verkar du inte få?
Så om du inte får någon hjälp och du försöker stå ut och klara av allt detta själv, förstår jag att du känner att du inte orkar.
Naturligtvis vill du inte leva som du beskriver. Människor som inte själva haft eller upplevt stark ångest kan ha svårt att förstå hur besvärligt och svårt livet kan kännas då.
Men både ångestproblem och depression kan du få hjälp med både på en vårdcentral eller BUP.
Jag tycker du ska prata med dina föräldrar och säga åt dem att du behöver hjälp nu - att du inte orkar kämpa ensam och att det går ut över skolarbetet.
Eller kanske kan du ta kontakt med din skolkurator och berätta för hen om dina problem och höra om hen kan hjälpa dig på något sätt?
Kanske kan hen prata med dina föräldrar?
Du kan också själv ta kontakt med en ungdomsmottagning.