Var jag ett misstag?
Asså jag orkar inte bo hemma längre ja e 13 och mina föreldrar e hur fina som hällst men jag trivs inte , har fått reda på att ja är ett misstag och så . Ja har alltid älskad i o skuta o rida men ja hittar inte orken längre pga hemma . Jag vågar inte prata med mina föreldrar häller o ja vet inte vad ja ska göra ja har börjat dricka alkohol och må dåligt över detta massor, min mamma blir arg så fort ja är ngt annat en glad och min pappa dock när ja va bara ngra månader men min låtsas pappa (som är min pappa på papper) e snäll o så men han lägger in så dumma kommentarer om mitt utseende att ja orkar inte leva längre bara. Ingen motivation till något längre och alla min a syskon har flyttat hemifrån oxå så ja kan inte fråga dom om råd för ja e rädd att dom ska säga till mamma .
13 årig tjej

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Du skriver att du inte orkar bo hemma. Det verkar som att det kan ha något att göra med att du uppfattar att du är ett "misstag". Som att du inte var önskad? Eller som att du inte var planerad?
Det är inte svårt att förstå att sådana tankar kan göra dig orolig och fundersam över hur ni har det i familjen och vilken plats du har i din familj. Du beskriver också att du tycker att det är som att du alltid måste vara glad och käck. Och om du inte är det så blir din mamma arg och att din pappa kommenterar ditt utseende på ett sätt som kanske inte gör dig glad och trygg.
Du skriver också att du inte tycker att du kan prata med dina äldre syskon då du är rädd för att de skall berätta om det för er mamma.
Du verkar i alla fall vara inne på spåret att det vore bra för dig att prata med någon och det håller jag verkligen med om. Känner man som du gör är det oftast viktigt och bra att inte gå runt och försöka hålla det för sig själv. Det brukar bara leda till att tankarna blir ännu kämpigare och ännu svårare.
Jag tycker att du ska fundera på om det inte finns någon vuxen på din skola som du kan känna lite förtroende för och som du kanske skulle kunna prata med om hur du tänker och känner.
Det kanske skulle kunna vara skolkuratorn, skolsköterskan eller nån mentor.
Du kan också pröva med att kontakta en ungdomsmottagning där du bor. På ungdomsmottagningarna jobbar det människor som är mycket vana vid att möte unga människor som har det svårt på olika sätt och som har bekymmer som liknar dina.
Försök att tänka att du har tagit första steget mot att må lite bättre när du skrev till oss och nu skall du försöka ta nästa steg och då prata med någon människa som du träffar i verkligheten.
Lycka till