Börjar tappa kontroll över självskade-impulser
hej,
jag misstänker att jag har borderline då jag har emotionellt trauma och känner igen mig väldigt mycket i diagnosen. min bästa vän har borderline och tycker att jag ska utredas. jag vet att om man är under 18 så blir man inte officiellt diagnosernad med BPD, men kan man ändå utreda ifall det är det man ”skulle ha haft” ifall man va 18? är 15 nu och vill bara veta om jag bara är dum i huvet och en dålig flickvän eller om det är en riktig grej liksom. oavsett behöver jag hjälp med mina problem, men av erfarenhet tycker jag att BUP mest bryr sig om att hjälpa nåt om de kan bli diagnosticerat och annars är det inte viktigt.
ska jag ändå söka hjälp? jag är rädd att jag kommer förlora mina vänner när jag mår såhär. jag börjar tappa kontroll över självskade-impulser. orkar inte hålla på mer
j-cat

BUP svarar:
Hej!
Det är inte möjligt att utreda om man skulle fått diagnosen borderline om man var 18 år, innan man är det. Diagnosen stämmer inte för ungdomar yngre än så, därför att det som kan beskrivas som känslomässiga problem hos vuxna (från 18 år och uppåt) ses som mer normala känslouttryck när det gäller ungdomar.
Det är sant att BUP tar emot de barn och ungdomar som har de svåraste problemen och som därför också får diagnoser. Men det betyder inte att man inte behöver hjälp eller inte kan få hjälp, om man inte har så svåra problem.
Men ska man vända sig någon annanstans än till BUP.
Om jag förstår dig rätt, så undrar du om de problem som du har är värda att tas på allvar eller inte.
Du säger att du har impulser att skada dig själv och att du har ett emotionellt trauma. Det låter som du har svårigheter som du känner att du behöver hjälp med.
Jag tycker du ska vända dig till någon professionell vuxen och beskriva det som är svårt. Försök att inte tänka för mycket på vad svårigheterna kan kallas i termer av en diagnos, utan berätta bara hur du känner dig och hur du tänker.
Den du talar med kan sedan bedöma vad för hjälp du bäst behöver.
Du kan vända dig till skolkurator/skolpsykolog eller till ungdomsmottagningen i din kommun.
Vet dina föräldrar om hur du mår?
Om inte så försök tala med dem, så de förhoppningsvis kan ge dig stöd.
Tillsammans kan ni också kontakta Första linjens barn- och ungdomspsykiatri på vårdcentralen.