Vill inte må så dåligt som tidigare
hej,
Jag har under en period mått väldigt dåligt. Jag skadade mig själv och var nere i en djup depression. Jag har börjat må mycket bättre och jag har fått hjälp. Jag har dock ganska mycket ångest, ganska ofta. Jag får ångest attacker och mår allmänt skit. Jag känner mig även ibland väldigt nedstämd och trött.
Jag har även ganska svårt i skolan,jag har svårt att koncentrera mig och jag kan knabbt plugga till prov för jag har jätte svårt.
Jag vill verkligen inte gå tillbaka och må som jag gjorde innan så har ni något tips.
Johanna

BUP svarar:
Hej Johanna!
Det är mycket klokt av dig att du rådfrågar oss. Ditt mejl visar att du har tagit dig över en svår period i ditt liv, men du mår långt ifrån bra. Du behöver uppenbarligen mer hjälp.
Du skriver inte var någonstans du tidigare fått hjälp eller vem och vad det var som hjälpte dig då. Var du på BUP eller på vårdcentralen, eller fick du hjälp av elevhälsan i skolan, eller hos en privat vårdgivare? Eller var det helt enkelt en person i familjen som gav dig så mycket stöd och råd att du kunde ta dig ut ur en sådan djup svacka?
Jag räknar upp dessa möjligheter för att jag i första hand vill hänvisa dig tillbaka dit där du fick en så bra hjälp tidigare. Det är alltid en fördel att kunna fortsätta hos någon som man redan känner och som känner en. Fast det inte är alltid möjligt.
Jag undrar hur du har det hemma. Vet dina föräldrar om dina nuvarande problem eller var de med när du tidigare fick hjälp?
Du kan förstås inte svara på frågorna här. Min mening är att det är viktigt att din mamma eller pappa (eller båda) känner till hur svårt du fortfarande har det.
Det händer tyvärr ibland att när de svåraste problemen är lösta, tror föräldrarna att nu är allt i sin ordning och blir mindre uppmärksamma på det som fortfarande inte stämmer.
Mina förslag är följande:
Tala med dina föräldrar vilka problem du kämpar med, så som du beskriver i ditt mejl. Man behöver fundera på om din nedstämdhet och din ångest är en följd av att du har svårigheter i skolan och med inlärningen.
Eller tvärtom - du har svårigheter i skolan för att din nedstämdhet och ångest är ett hinder för dig att kunna koncentrera dig och uppnå bättre resultat.
Tala med lärarna och fundera på vilka konkreta svårigheter du har med inlärningen. Elevhälsan kan vara till hjälp att reda ut frågan.
Sedan kommer vi tillbaka till om du kan återuppta kontakten där du fick hjälp med din depression och självskadebeteende.
Ni kan berätta för den tidigare vårdgivaren att du behöver en påfyllning av den behandling du tidigare fått och berätta om de svårigheter du brottas med i nuet. Det är inget konstigt med det. Det händer ofta att en patient behöver en komplettering/påfyllning för gamla eller nya problem som dyker upp.
Mitt viktigaste tips är att inte vänta en dag med att söka hjälp på nytt!
Riskera inte att din nedstämdhet blir djupare igen. Du har en erfarenhet av att med rätt hjälp besegra svåra problem.
Det kommer du att kunna göra igen.