Undrar om jag har en depression
Hej!
för några dagar sedan frågade min syrra om jag har depression lite på skoj såhär då jag endast går till skolan och sover/ligger i sängen och slutade helt umgås med mina vänner som jag var med hela tiden förr. Så jag började själv tänka på de om jag faktiskt har depression då jag även mår dåligt ganska ofta och inte pratar så mycket i skolan heller. I skolan är jag aldrig själv, jag har många vänner men jag pratar inte så mycket med dem då det känns som att ingen lyssnar på mig och jag bara ”går efter dem”, dem har själva öven frågat mig ett flertal gånger varför jag aldrig pratar längre. Så då när jag mår så dåligt så känns det inte heller som att jag har någon att prata med då jag har en väldigt dålig relation med min familj och vänner och inte riktigt vågar gå till en kurator eller något liknande. Jag har gjort 2/3 depression tester online som sa att jag kan ha det men man vet ju aldrig riktigt om det stämmer och vill ha någon som faktiskt kan säga 100% säkert om jag har det eller inte. Jag har försökt skriva till någon psykolog på nätet men man behövde alltid logga in med bank id som jag inte har
jag vet inte riktigt vart jag försöker komma fram till men undrar typ hur jag helt enkel kan få reda på om jag har depression eller inte, eller om ni kanske kan avgöra detta
och förlåt för att jag skriver lite otydligt ibland men Har ganska svårt med stavning osv
tack för hjälpen! <3
Kamilla

BUP svarar:
Hej Kamilla!
Tack för att du hörde av dig till oss. Det låter ju som du har det ganska tungt och kämpigt när du skriver att du ofta sover eller ligger i sängen efter skoltid. Det är bra gjort av dig att du ändå går till skolan på dagarna, trots att du inte mår så bra just nu.
När man inte mår bra och känner sig nedstämd så är det vanligt att man mest vill dra sig undan från andra och att man tappar lusten att prata och umgås.
Men det är inte alltid hjälpsamt att dra sig tillbaka på detta sätt. Ofta visar det sig att man efter ett tag nästan kan börja må sämre då. Det blir som en ond cirkel där all tid i ensamhet ökar på de negativa känslorna och tankarna.
Därför har du verkligen gjort helt rätt, som ändå tar dig iväg till skolan och kommer ut på dagarna. Om det är möjligt, så vore det också bra om du försöker prata med dina vänner i skolan och umgås med dem. Även om du inte känner så stor motivation till det just nu.
Många ungdomar kan gå igenom perioder där allt känns jobbigt och man kan känna sig nedstämd ett tag.
Jag tänker att du verkar söka efter svar och någon förklaring till hur du känner dig när du gjort olika depressionstester på nätet. Därför var det klokt av dig att höra av dig till oss och be om råd hur du kan tänka och göra med det här.
Risken med tester på nätet är att de flesta brukar känna igen sig i både den ena och den andra diagnosen - men kanske inget av det stämmer. Det är inte heller möjligt att här kunna säga vad som kan ligga bakom de problem du upplever nu. För att du ska kunna få mer säkra svar på det, så skulle du alltså behöva gå och träffa någon professionell och få en bedömning.
Men du nämner att du tycker det känns svårt att våga prata med någon just nu om hur du mår.
Om du bestämmer dig för att du ändå vill försöka med det, så skulle du kunna söka en samtalskontakt genom ungdomsmottagningen.
Om det är så att du i nuläget vill vänta med att ta en kontakt, så är ett annat alternativ att du kan börja ta hjälp och stöd via nätet.
Genom BRIS kan du ringa eller chatta med en kurator och du kan vara anonym om du önskar.
Snokel så kan du ta del av information, tips och råd när man mår dåligt som ungdom.
Via Tjejzonen så kan du chatta, mejla och få prata med en så kallad storasyster som kan stötta dig och lyssna på dig.
Genom att ta något av dessa steg så kanske du kan få något råd som kan hjälpa dig att må lite bättre.
Det kan också vara ett stöd till att du senare kan våga gå och prata med någon om du önskar det.
Varmt lycka till!