Kommer hela tiden på nya sjukdomar som jag skulle kunna ha
Hej! Jag är en tjej på 14 år. Jag är ganska så säker på att jag har hypokondri. Jag har flera andra psykiska problem som tvångstankar (bacillskräck), social ångest, irritation, nedstämdhet och rastlöshet. Jag är helt säker på att jag har hyperhidros, är bipolär och jag kommer hela tiden på fler saker, men jag har inte gjort en undersökning på någonting. Jag har börjat tänka att det inte är bipolär jag är, utan snarare hypokondrisk. Och jag vet inte om det är inbillning det med. Men jag kommer hela tiden på nya diagnoser eller sjukdomar som jag skulle kunna ha och jag har svårt att se om jag bara tänker rimligt eller om jag har hypokondri. Jag kan spendera timmar bara på att googla på en specifik sjukdom och har alltid varit så. Vad tycker du att det låter som? Jag tror att jag är så van vid att fastna i mina tankar (från bacillskräcken) att mina tankar lätt förvandlas till sanning för mig och nu är jag så förvirrad..

BUP svarar:
Hej!
Hypokondri - som du misstänker du har - heter nuförtiden hälsoångest. Jag tycker att det är ett bättre namn på problemets natur när man hela tiden funderar på alla möjliga sjukdomar en människa kan ha.
Det handlar nämligen om en typ av ångest och oro som i grund och botten handlar om en oro för sitt liv och överlevnad. Vilken sjukdom kan jag ha drabbats av och finns det hjälp för den - frågar man sig själv när man "upptäcker" symtomen på den ena eller andra psykiska, eller ännu oftare, kroppsliga sjukdomar.
Det framgår tydligt av ditt mejl att det är just det som du också håller på med. Onekligen behöver du hjälp med denna hälsoångest.
Först och främst för att som alla typer av ångest medför den ett lidande och försvårar livet för dig.
Men det medför också den risk som du mycket klokt själv nämner: du fastnar och på ett nästan tvångsmässigt sätt letar efter symtom och sjukdomar på Google, där du hittar en outtömlig källa till nya idéer om sjuklighet och sjukdom.
Det är en farlig spiral som måste brytas - ju snabbare desto bättre.
Du nämner att du även har andra typer av psykiska problem, men det verkar som att just hälsoångesten och bacillskräcken är i centrum. Jag tycker att det bra om du  söker hjälp för det till och börja med.
Sedan, i en samtalskontakt, kan du och din behandlare nysta upp andra typer av ångest och svårigheter. Börja med det som är i centrum.
Innan vi går in på var du kan söka hjälp, undrar jag om dina föräldrar känner till ditt problem. Kan du, vågar du berättar för dem? Tror du att de skulle förstå och stötta dig i att söka hjälp? Har du provat att tala med dem?
Om inte, så tycker jag att du definitivt ska göra det. Föräldrarnas första reaktion kan vara att de avfärdar eller bagatelliserar svårigheterna, men de flesta föräldrar vill hjälpa sina barn när de ser att något inte står rätt till.
Om dina föräldrar inser att du verkligen behöver professionell hjälp kan ni vända er till vårdcentralen som numera ofta har mottagning för psykiska problem.
Självklart kan dina föräldrar också kontakta den BUP- mottagning du geografiskt tillhör (adresserna finns på vår hemsida). Du kan visa mitt svar för dina föräldrar om det underlättar för dig att berätta om dina problem och mina råd för dem.
I det fall att dina föräldrar inte hjälper dig i att söka hjälp kan du helt på egen hand vända dig ungdomsmottagningen. Behandlarna där möter ungdomar med de mest olika ångestproblem och kan erbjuda god hjälp för dig också.