Mår riktigt dåligt och vet inte vad jag ska göra
Hej! Jag är en tjej på 16 år som har skrivit till er många gånger tidigare, delvis dedär om att bli inlagd när jag var 13 år gammal. Efter ert svar blev allt värre, jag fick anorexia och kämpade med den sjukdomen tills jag var 15 år gammal, jag försökte ta livet av mig 3 gånger på olika sätt, jag är fortfarande självmordsbenägen och är inte skadefri ännu, jag har depression, och allt har vänt sig upp och ner nu. Jag mår riktigt dåligt just nu och vet inte vad jag ska göra, jag tänker fortfarande på det med att bli inlagd, men jag går inte på bup längre, jag bär på detta själv, imon mig, och det tar kål på mig. Jag vet inte om det vore bra för mig att bli inlagd, men det är den enda utvägen jag känner nu kan hjälpa mig, jag har ingen pappa att prata med, min mamma säger att det är pågrund av tonåren, inget syskon som förstår, inprincip ingen alls. Och detta bränner inombords, jag har dock vänner, men dom orkar inte lyssna på nån som mår dåligt hela tiden. Jag vet inte vad jag ska göra, detta har gått överstyr, jag klarar inte det. Allt känns vårdelöst, jag känner mig värdelös, och jag vet inte om jag klarar att leva såhör länge till. Jag vet att man inte borde ge upp så lätt, men om jag har mått såhär sen jag var 12 så känns det som att inget kommer få mig må bra.
Den hopplösa tjejen.
Tänker fortfarande på att bli inlagd

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du skriver till oss på nytt, och det låter ju också som det har hänt mycket i ditt liv de senaste åren.
-Nej, du är långt ifrån hopplös! Men du verkar bli lite för ensam i att bära på allt det här som du berättar om. Du har en familj och du har vänner, vilket är oerhört värdefullt, men det låter som du också behöver få någon utomstående professionell att prata med.
Jag tycker du har rätt i dina tankar om att det blir väldigt svårt för dina närstående att till fullo kunna förstå och hjälpa dig med dina psykiska svårigheter. Många upplever det ju så också som du skriver och tycker att det är en stor hjälp att kunna prata med en utomstående.
Du har en verklig styrka inom dig och du har kämpat i flera år. Både anorexi och depressioner kan ta lång tid innan det vänder, men steg för steg så kommer du  framåt.
Du nämner att du tidigare hade kontakt vid BUP, men inte längre. Jag vet inte varför din kontakt med BUP avbröts, men det låter verkligen som du skulle behöva få ta upp den kontakten igen och fortsätta din behandling.
Jag kan här inte svara på om du behöver få vård genom inläggning. Det är en bedömning som görs på den vårdenhet som du söker till.
Ibland är inneliggande vård en helt nödvändig hjälp i ett kritiskt skede och ett sätt att samtidigt få igång andra insatser. Men det allra mest vanliga är att man kan få olika hjälpinsatser och sin behandling genom öppenvården på sin BUP-mottagning.
Du kan ringa din BUP-mottagning på egen hand och komma på ett första samtal utan dina föräldrar - om det skulle vara enklare för dig.
En annan väg för dig är att du vänder dig till ungdomsmottagningen eller till skolkuratorn. Då kan du också få stöd direkt den vägen och få hjälp att koppla in mer behandling om du önskar och behöver det.
Föreningen Tilia ger stöd över nätet till unga som kämpar med psykiska svårigheter - kanske det också kan vara en väg för dig att kunna få stöd i stunden och som ett komplement till annan hjälp.
Ge inte upp -och fortsätt kämpa för dig själv!