Har ångest och vill inte visa hur jag mår
Hej jag är en tjej på 13 år.
Jag ha haft ångest i snart 2 år och jag har allting tänkt att det går över och har inte berätta för någon  om min ångest för någon för jag vill inte visa hur dålig jag mår.Jag och min pojkvän blev i hopp ett tag sen och han  blir mer och mer misstänksam för jag kan ligga och  grått på natten och inte kan säga varför.Jag behöver väldigt mycket bekräftelse och jag har självmordstankar och självskadande beteende och det har jag haft i 2 år och jag har först sluttat men det går inte och när jag blir riktigt arg eller ledsen eller sårad bruka jag röka det är som jag får ett lugn i mig och har liksom och så försöka sluta med det men det går inte det är som att jag allting hamnar i dom gamla mönsteråsarna igen.
Hur ska jag göra?

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du hörde av dig till oss när du har det så här kämpigt!
Du verkar ha kämpat på med din oro och ångest på egen hand. I nuläget tror jag du skulle vara hjälpt av att börja prata med någon och få lite hjälp med det här.
Många, många unga kämpar med liknande problem som du berättar om - så du är inte ensam om att känna så här - och det finns bra hjälp att få.
Genom en samtalskontakt skulle du kunna få hjälp att förstå mer om vad som ligger till grund för din ångest och dina självmordstankar.
Du kommer också kunna få hjälp med hur du steg för steg kan minska dina problem och vad du behöver för att må bättre.
Det är fint att du har en pojkvän som verkar märka att du inte alltid mår så bra. Nära vänner och pojkvänner vill ju ofta hjälpa till när de ser att man är ledsen och inte mår bra.
Vi brukar ge rådet att det räcker att vara ett positivt stöd till den som inte mår så bra.
Alltså att vänner och andra kan stötta genom att göra bra och roliga saker tillsammans. Och att du behöver få prata mer om dina känslor och svårigheter i en samtalskontakt med en vuxen.
Du nämner inte något om dina föräldrar. Därför blir jag fundersam över om de vet något om hur du mår.
Om de känner till att du har det jobbigt, så skulle de kunna hjälpa dig att kontakta din BUP-mottagning för en bedömning.
En annan väg är att du på egen hand går till din skolkurator för samtalsstöd eller vänder dig till ungdomsmottagningen.
Om du vill, så kan du också ta del av olika tips och råd på Snorkel, som vänder sig till ungdomar som kämpar med ångest eller andra svårigheter.
Var rädd om dig och lycka till!