Är nästan 100% säker på att jag har ADHD
Jag är en tjej på 12år och jag tror att jag har adhd, mina föräldrar tror det och de flesta i min omgivning. Problemet är att jag bytte skola till 6an och mina nya lärare vill inte utreda om jag har diagnosen eftersom dem inte har märkt av det. Jag är nästan 100% säker på att jag har det. Vill veta om jag har adhd det skulle underlätta så mycket i min vardag och jag mår dåligt av att inte veta. Snälla hjälp mig! Tacksam för svar!
Bella

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det är inte svårt att förstå att du vill ha något svar på det som du tänker på och känner. Du skriver också att det är fler än du som tänker att du har något med din koncentration och uppmärksamhet.
Jag vet inte hur det yttrar sig när du och dina föräldrar tänker att du har ADHD.  Har du och dina föräldrar pratat med fler på din skola om hur ni tänker? Om skolan inte alls delar er bild av att du har ADHD så kanske du och dina föräldrar kan vända er till något som heter barnläkarmottagningen.
Om man tänker att du ”bara” har problem som liknar ADHD är det de som gör en utredning. Det brukar inte vara skolan som gör utredningen även om deras bild av dig är något som den som utreder kommer att vilja ha.
Jag tycker att du skall prata med dina föräldrar igen om att ni tillsammans ska ta upp era funderingar med din skola. Sen kan ni ringa till er barnläkarmottagning och prata med dem om era tankar kring att du har ADHD så får ni höra vad de tycker och kommer fram till. Barnläkarmottagningen hittar ni via Vårdguiden på nätet.
Lycka till!