Kan inte komma ur gamla tankemönster
jag har svår ångest och har haft det ett tag och jag har självmordstankar jag har haft det i 1 år snart och jag kan inte komma ut i det gammal mönstret jag har vet inte riktigt vad jag ska göra och har haft mycket att jag hela tiden måste ha bekräftelse att jag är bra och det är det jag lever på andras bekräftelse.
Vad kan man göra för att bryta det gamla mönster vågar inte prata med någon i min närhet om det?

BUP svarar:
Hej!
Det är ofta svårt att komma ur egna tankemönster helt på egen hand. Och de egna tankarna påverkar mycket hur man känner sig. Ibland är det man tänker tydligt för en. Men tankar som man inte riktigt är medveten om, som finns där fast man inte riktigt märker dem, kan också styra mycket över hur man känner sig.
Du säger att du är beroende av att andra bekräftar att du är bra. Jag gissar att dina egna tankar inte säger till dig att du är bra utan snarare tvärtom. Du behöver andras bekräftelse som motvikt till dina egna tankar om dig själv för att må bättre.
För att bryta det här behöver du tala med någon om det. Någon professionell som kan förstå och som kan hjälpa dig. Tillsammans kan ni hitta vad som gör att du får ångest och tankar på att inte vilja leva och vad man kan göra för att det ska bli bättre.
Du har inte vågat tala med någon i din närhet om det. Men det är bra om dina föräldrar får veta att du mår dåligt. De kan hjälpa dig att hitta någon som kan hjälpa dig. Ofta när man inte vågar berätta något som det här,är det för att man är rädd att andra ska bli oroliga och att det då ska kännas som att problemet blir större och mer skrämmande. Men det man kan dela med andra brukar kännas mindre farligt och möjligt att göra något åt. Det gäller att våga ta det första steget och berätta.
Om du kan berätta för dina föräldrar kan ni tillsammans vända er till Första linjens barn och ungdomspsykiatri genom vårdcentralen eller till BUP.
Om det absolut inte känns möjligt kan du vända dig till skolkurator eller till ungdomsmottagningen i din kommun.
Men fortsätt inte att gå ensam med dina tankar. Det går att göra så du mår bättre igen!