Har väldigt mycket ångest
Hej!
Jag är en 11 årig tjej som har mycket ångest och sådant.
Jag sover typ tre timmar om natten och blir därför väldigt trött. Jag blir också hemma från skolan väldigt mycket pga det.
Jag har inga självskadebeteenden men jag har haft en ätstörning. Jag har inte det längre och känner inget av den.
Jag har gått på ätstörningsenhet men går inte als där lika ofta utan typ en gång i månaden.
Dom har skrivit en remis till en arbetsterapeut hos bup för att jag ska få ett tyndtäke då jag inte kan sova.
Jag har väldigt mycket ångest och den blir tätare och tätare. Nu har den börjat komma iprencip varje dag. Jag har även haft några panikångest attacker. Jag kan inte kontrollera dom. Jag blir rädd för mig själv och skriker och gråter.
Mina föräldrar vet hur jag mår och dom känner att jag behöver hjälp.
Jag har en kompis som vet hur jag mår och vi är tillsammans varje dag. Men jag börjar känna att jag inte orkar det och ljuger ihop någon ursäkt om att jag inte kan leka för att jag inte vill göra henne ledsen.
Jag tränar cheerleading på fritiden men även den börjar bli jobbig att gå till och jag har ingen ork till något.
Ska jag söka hjälp hos bup eller vart ska jag vända mig?!
Rädd för mig själv

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra att dina föräldrar vet hur du mår och att de förstår att du behöver hjälp. Har du försökt prata med dem om dina sömnbesvär och din ångest? Kanske kan ni genom att prata med varandra försöka förstå vad det är som gör att du får så mycket ångest. Det kan handla om så olika saker - stress i skolan, oro för betygen, kamrater eller mycket annat. Om du/ni skulle kunna prata och försöka förstå  varför du mår så dåligt, tror jag det skulle vara bra för dig. Det brukar vara hjälpande i sig själv att kunna ha något som man kan berätta hur man mår för.
Men jag tycker också att du/dina föräldrar ska ta kontakt med BUP och berätta om dina ångestproblem du har  nu och hänvisa till den remis som ätstörningsenheten redan skickat. Kanske behöver du mer och/eller annan hjälp än vad arbetsterapeuten kan ge dig?
Lycka till!