Har undrat länge vad det är för fel på mig
Har länge undrat vad som är fel på mig. Symptom såsom humörsvängningar, som kan variera från veckor till några dagar emellan, sömnproblem, koncentrationssvårigheter mm. som allt har påverkan på både privat men också socialliv. Började känna av konstigt beteende runt 14/15 och då när min morsa tog mig till BUP började jag gå på antidepressiva. Sen vid 16 år blev jag tagen på adhd undersökning men det kom inte fram något. (Vet inte varför det där var relevant) Men iallafall så har jag kollat runt väldigt mycket i typ två år och misstänker någon sorts bipolär sjukdom. Såklart vet jag att jag inte kan lägga diagnos på mig själv men det för skämmigt att gå och fråga om hjälp. Hur ska jag göra och hur funkar hela den här grejen?
en till fråga också. Behöver man id som ungdom för att gå till BUP? och isånafall funkar ett gammalt?
Vet ej om det här har någon betydelse för er men skulle uppskatta svar då mitt mentala hälsa påverkar mitt liv väldigt negativt. Tack!
Nej

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det är synd och tråkigt att du tycker att det är ”skämmigt” att be om hjälp. Har man något som bekymrar en och som känns svårt så är det ju viktigt att man berättar för någon. Då först har man en möjlighet att få hjälp. Det brukar aldrig vara bra att gå runt och hålla sina bekymmer för sig själv.
Du skriver också att ditt mående påverkar ditt liv på ett mycket negativt sätt. Jag tycker att du ska prata med dina föräldrar om hur du känner dig och hur du tänker om dig själv. Kanske är det så att du behöver komma till BUP och berätta för någon där om detta.  Då kan ni tillsammans bestämma hur ni skall göra och vad ni skall säga när ni ringer.
Du skriver i ditt brev att du är osäker på om dina bekymmer har någon betydelse för oss. Jag undrar om det kanske är så att du har en känsla av att dina bekymmer inte har någon betydelse för någon omkring dig och att det är en sådan känsla som gör att det känns ”skämmigt” för dig att berätta och be om hjälp. Du kanske kan visa ditt brev för dina föräldrar och för någon på BUP.
När man läser ditt brev så är det inte svårt att förstå vad du menar och att du oroas och plågas av dina tankar och känslor. Det kanske också finns någon vuxen på din skola som du kan känna lite förtroende för och som du skulle kunna prata med för att får hjälp med att tänka på hur du skall komma vidare. På din fråga om ID kort så är det nog så att det är föräldrarna som behöver visa sitt ID kort när man kommer till BUP första gången.
Lycka till!