Behöver en bästa vän i alla lägen
Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till.
När jag började 7an på högstadiet här jag bor så kändes allt toppen med ny skola och allt. Senare på denna skolan utvecklades det till mobbning och vips så hade jag INGEN jag kunde prata med, inte ens kuratorn kunde förstå mig. Allt var bara skit men tillslut fick jag äntligen byta skola till en annan skola i grannkommunen när jag då började 8an.
Till en början kändes allt toppen och jag mådde superbra. Tills... jag började umgås med 2 tjejer i klassen och i början kändes det jätte bra. Men jag märkte mer och mer ju längre tiden gick att dom ville verkligen inte att jag skulle vara med, det hade alltid varit bara dom två som var super tajta och där kommer jag och ”förstör” det. Men sedan började jag och den ena tjejen vara själva mer och mer för dom bråkade. Allt har känts perfekt sen dess.
kan tillägga att jag är en osäker person som alltid behöver nån som man ALLTID jobbar med osv, helt enkelt en bästa vän i alla lägen. Men nu ska dom prata imorgon och ses o lösa allt. Och då vet jag att jag kommer bli utanför igen som förut o min ångest kommer bli maxad!!! Kan även tillägga att den tjejen jag varit med själv nu de senaste typ 12 veckorna har jag sovit över med VARJE helg sedan dess. Men nu känns det som att dom börjar hitta tillbaka till varandra igen, och att vara det där tredje hjulet är inte riktigt min grej. Jag blir direkt stel, tyst och obekväm och får en klump i magen.
jag vill att det bara ska vara jag och hon igen som de varit dom senaste ca 3,5 månaderna.
allt känns kört och det är massa annat runt om som händer och att leva har jag haft 0 lust till helt ärligt.
Men det känns som att jag kommit till denna nya skolan och ”förstör” allting... jag vet inte vad jag ska ta mig till. Allt känns meningslöst. Och jag har alltid varit den ”duktiga” tjejen som inte gör något dumt över huvudtaget så som ”vanliga” tonåringar gör. Och har alltid svårt för o hitta sånna personer som är som jag, känns som att alla hellre är ute o festar och håller på, men jag vägrar.
detta blir lite rörigt men hoppas man förstår allt ändå.. en sak jag kan lägga till är att när jag kände mig utanför i början av 8an så försökte jag prata med dom om det men inget hände. Det fortsatte som vanligt och nu är vi Påväg i samma bana igen.
den andra tjejen har även gått till hela skolan och pratat skit om mig så folk kollar snett på mig i korridoren, hon är även en sån som dricker och så vidare. Är rädd att det ska smitta av sig på min kompis för man kan väl säga att jag ”uppfostrat” henne när hon är mer med mig eftersom jag ej håller på med något sånt. Men är rädd att hon ska hamna tillbaka i sitt förflutna, och jag klarar ej vara med sånna människor som gör sånt. Håller mig undan från allt.
Jag kommer inte klara av allting. Vad ska jag göra?
med vänlig hälsning, en ångestladdad tjej på 14 år!
Okänd

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tänker att du varit med om det du är rädd för. Du har varit mobbad och du har varit ensam och du har inte haft någon att prata med. Inte ens din kurator förstod dig. Jag tänker att med en sådan historia är det inte konstigt att du igen blir rädd att vara utan kamrater - att du blir väldigt känslig och ångestfylld inför möjligheten att bli "utesluten" igen.
Du skriver att du är en osäker person som alltid behöver någon. Jag tänker att det gör dig väldigt sårbar. Det är kanske inte alltid man har en bästa vän och vänner kan växla under tidens gång. Och hur påverkar det dina relationer till andra? Vågar du säga vad du tycker och tänker eller blir du extra försiktig för att inte riskera att förlora en vän?
Jag tror du har mycket att tjäna på att försöka finna nya sätt att hantera din osäkerhet på - så du inte blir så beroende av en person. Säkert vore det också bra för dig att förstå hur du blivit påverkad av den mobbning som du varit utsatt för. Det måste vara  en mycket hemsk upplevelse att bli utesluten, ensam och förstådd av ingen - antar jag. Jag förstår att du känner ångest inför tanken.
Så jag tänker att du skulle kunna ha nytta av att prata med någon om dessa saker. Om hur du förhåller dig till jämnåriga och din rädsla och ångest om att bli utesluten och ensam igen. Kanske kan du prata med din skolkurator eller ta kontakt med en Ungdomsmottagning där du bor.
Lycka till!