Alltid haft behov att bli sedd av en vuxen
Hej! Jag är en 17-årig tjej som sedan sommaren 2017 till och från har haft problem med maten. Jag har heller aldrig känt att jag riktigt kan lita på vuxna trots att jag har bra relation till båda min föräldrar. Har alltså aldrig varit den där kärleksfulla dottern som visar känslor. Detta har gjort att jag hela tiden känt ett behov av att bli sedd av en vuxen och detta tillsammans med min hemligt dåliga relation till mat har varit väldigt jobbig. För ungefär två månader sedan hade jag en riktigt jobbig dag och det slutade med att jag tillslut gick och pratade med min idrottslärare för hon var den enda jag kan tänka mig att lita på och få förtroende för. Det var bland det bästa jag har gjort och det var så skönt att bara berätta allt om maten och få en riktig kram och någon som faktiskt brydde sig. Det var som att uppleva en känsla jag aldrig känt men ändå saknat. Problemet nu är att min dåliga relation till mat har triggats ännu mer av att prata om det och på dessa två månader har jag gått ner ca 8 kg och är nu ca 4 kg från underviktig i förhållande till min längd. Har pratat med min lärare en gång i veckan och hon har nu skickat mig till skolans kurator som jag har pratat med två gånger. Detta har varit väldigt jobbigt då det känns som att problemet har blivit så mycket större än vad det behövde. Allt jag ville från början var bara att bli sedd av en vuxen egentligen och nu har jag dragit mig in i något jag inte vet hur jag ska ta mig ur. Är livrädd för att gå upp i vikt och räknar därför kalorier och planerar mina måltider noggrant. Har legat på ett extremt underskott länge och idag tappade jag kontrollen efter skolan och åt allt jag kunde komma åt i princip. Det slutade i en otroligt obehaglig panikattack och jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Är rädd att tappa kontrollen igen och jag vet inte om jag ska våga berätta det här för min lärare. Vad ska jag göra?
Förvirrad och uppgiven

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du berättade för din idrottslärare. Jag kan förstå att det var en lättnad för dig. Men du säger att det fick dina ätproblem att bli värre. Det triggade dig att fortsätta gå ner i vikt för att då få mer av omtanke och engagemang,något som du saknat. Men din lärare blev orolig när hon kände att hon inte räckte till och skickade dig till kuratorn, något du inte ville själv och inte tyckte behövdes.
Det kan vara svårt att byta och gå till någon annan när man talat med någon där det känts bra och man känt förtroende. Det blir på ett annat och nytt sätt. Men din lärare ordnade detta av omtanke med dig. Hon såg att du trots era samtal fortsatte att gå ner i vikt och försökte ordna så du fick mer hjälp.
Du tycker det har blivit för stort säger du. Du vet inte hur du ska ta dig ur det. Din lärare och skolkuratorn verkar tycka att dina problem med maten är värre än du själv tycker att det är. Så är det ofta med ätstörningar. Man själv tycker man är normalviktig eller tjock medan andra ser en som underviktig. Ens bild av en själv stämmer inte längre med andras bild av en. Man tror man har kontroll men egentligen har man tappat sin kontroll och vill bara gå ner mer och mer i vikt.
Det är inte ovanligt att man som du säger också tappar det man uppfattar som kontroll, plötsligt äter mycket på en gång och sedan får kraftig ångest över det.
Du undrar vad du ska göra nu. Du behöver få hjälp med dina matproblem. Försök ge kuratorn en chans även om det inte känns lika bra som att tala med läraren.
Vet dina föräldrar om hur det är? Du vill kanske inte att de ska veta så mycket men de kan hjälpa dig att ordna annan hjälp för dig om du inte vill fortsätta träffa kuratorn.
Du undrar om du ska berätta för läraren om hur du åt och att du fick panik. Det bästa är ju om du kan berätta det för kuratorn. Men om du inte kan det så försök att tala med din lärare. Det blir inte värre av att man talar om det även om det kan kännas så.
Det kan också finnas annat som man kan behöva tala med en vuxen om. Sådant som viktiga relationer, hemma i familjen och till kompisar, och om hur det är i skolan. Det kan vara svårt för en lärare att räcka till för det, även om den skulle vilja. Då kan du vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun.