Hamnar alltid i bråk
Hej, jag är en tjej på 13 år. Och mår pshycket dåligt hela tiden. Jag kan inte komma till min skola utan att någon säger att jag ska ta mitt liv eller att jag inte är värld att leva utan att jag var ett misstag! Jag hamnar alltid i bråk utan att jag vill fast jag undviker dom så gott som det går men jag blir alltid förföljd av någon, detta är extremt jobbigt och jag vet inte vad jag ska göra längre! Jag måste ha hjälp!?
L,L

BUP svarar:
Hej!
Du måste berätta för någon vuxen i skolan hur du blir behandlad där av dina skolkamrater. Skolan är skyldig att hjälpa dig så att du inte känner dig utsatt. De ska också kunna försöka hjälpa dig med att du lätt hamnar i bråk.
Finns det någon i skolan som du kan prata med om din situation? Någon som mentor eller skolkurator? Det kan vara ett stöd. När man lätt hamnar i bråk och konflikter kan det vara svårt att själv se vad det var som hände och om man kunnat göra på något annat och bättre sätt. När man går bara för sig själv och tänker är det lätt att man inte kommer längre än att tänka att man själv är dålig, att ingen tycker om en, att alla andra bara är dumma. Fast det allra oftast är mer komplicerat än så.
Vet dina föräldrar om hur det är? Om du inte har gjort det redan, kan du berätta för dem så de förhoppningsvis kan hjälpa dig med att tala med skolan?
Om skolan inte kan göra mer så kan dina föräldrar kontakta er närmaste BUP-mottagning så ni kanske kan få hjälp där.
Om det känns väldigt jobbigt att berätta för någon vuxen just nu så vill jag råda dig att chatta eller prata med någon på BRIS. De kan ge dig mer tips och hjälp om hur du ska gå vidare. Du kan vara anonym, det vill säga, du behöver inte uppge ditt namn.