Är extremt rädd för att dö
Jag har dödsångest, är extremt rädd för att dö då jag känner att livet isåfall var förgäves och att allt bara blir svart, jag måste få hjälp att sluta tänka på att jag nångång ska dö? Hur ska jag göra?
Tjejen med rosa hår

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det var bra att du skrev till oss om din oro för att dö så att du inte går runt med de tankarna alldeles själv. Först vill jag säga att det inte helt ovanligt att vi människor i perioder funderar över sådana saker. Det betyder naturligtvis inte att det inte kan kännas läskigt.
Det jag menar är att det inte heller betyder att man är galen eller knäpp och det kanske kan vara skönt att ändå tänka på. Jag tror dessutom att sådana tankar är vanligare när man är i din ålder då man ju brukar kunna fundera över livet, vem man är och om man är normal.
Det är viktiga frågor och det är inte dåligt att tänka på sådant. Däremot kan man behöva någon som hjälper en att tänka och som man kan vända och vrida på frågor tillsammans med. Jag tycker att du skall vända dig till ungdomsmottagningen där bor. Där arbetar det människor som är vana vid att möta unga med liknande tankar och bekymmer som du beskriver att du har. Där kommer du säkert att få träffa någon som du kan prata med om dina tankar och livet och döden.
Du kanske också kan fundera över om det finns någon på din skola som du kan känna lite förtroende för och som kanske skulle kunna prata med. Det skulle kanske kunna vara skolkuratorn, skolsköterskan eller en mentor. Det viktigaste är att du inte skall gå runt med dina tankar och din oro själv.
Lycka till!