Mina föräldrar bryr sig inte om att jag skär mig
Hej!
Jag har haft svåra självskadebeteende och självmordstankar sedan jag var 7 år, nu är jag 12. Min kompis tror även att jag är djupt deprimerad. Hur vet man om man är deprimerad?
Jag skär mig typ varje dag. Mina föräldrar vet om att jag skär mig men det känns inte som att de bryr sig. Nu orkar jag inte att gå till skolan längre. Jag hamnar alltid bak i skolarbetet. Vad ska jag göra?
Anonymt

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du bestämde dig för att skriva till oss när du mår så här dåligt. Det är verkligen starkt gjort av dig.
Att du skadat dig själv och haft självmordstankar länge är verkligen allvarligt. Det här behöver du absolut få hjälp med. Det finns också bra hjälp för dig att kunna få.
För att kunna svara på om du också har en depression så skulle du behöva få träffa någon på BUP. Du får då göra något som heter "bedömning" -det betyder att du får träffa någon som kan gå igenom hur du mår mer noga och du får svara på olika frågor.
Det är verkligen oroande att höra att du inte känner att dina föräldrar verkar bry sig att du skär dig. Kanske bryr de sig fast det inte verkar så, men oavsett så borde de se till så du fick den hjälp som du behöver få.
Det finns ju många föräldrar som kan ha olika egna problem som gör att det kan bli svårt hemma i familjer - men då kan föräldrarna alltid ta egen hjälp för det eller för barnen om föräldern inte kan hjälpa sitt barn på rätt sätt.
Det är aldrig aldrig någonsin barnets fel när föräldrarna inte klarar av att hjälpa sitt barn. Så det är viktigt att du inte lägger någon skuld på dig själv för det. Det är ju alltid sorgligt när man känner att föräldrarna inte bryr sig tillräckligt, men du kan trots det kämpa för dig själv och att du kan få din egen hjälp.
Jag tror att det bästa sättet för dig att börja få hjälp nu med en gång är att du går till någon i skolan.
Du kan söka upp din lärare och säga att du mår jättedåligt och måste få hjälp direkt. Om det är svårt att säga så kan du visa det här du skrivit till oss.
Då kommer din lärare att prata med dig, och hjälpa dig att få kontakt med din skolkurator så du kan få fortsatt hjälp. Berätta då att det är svårt att prata hemma.
Både din mentor och skolkuratorn kan hjälpa dig så du kan få rätt hjälp i skolan. Skolan både kan och måste hjälpa dig att få extra hjälp med skolarbetet om du inte hänger med.
Skolkuratorn kan också hjälpa till så du kan få kontakt med BUP eller annan hjälp som barn och familjer kan behöva.
Om du behöver så kan du när som helst ringa eller chatta med kurator på BRIS. Då får du hjälp från någon som kan lyssna på dig och ge dig vägledning. När du kontaktar BRIS så kan du vara anonym om du vill.
Försök att prata med någon så snart det går.
Vad rädd om dig!