Har svårt för små utrymmen
Hej! Är 11 år och har jätte svårt för små utrymmen. Har svårt att åka hiss och flygplan, när jag en gång blev inlåsta på flygets toa, jag börja gråta, skrika och banka. Har ångest på natten eftersom vi ska åka utomlands igen .. vad ska jag göra??

BUP svarar:
Hej!
Så klokt av dig att du frågar oss om din rädsla i små utrymmen. Vet du, det är en ganska vanlig typ rädsla, förekommer hos en del barn och även hos vuxna. Den har ett eget namn, kallas "klaustrofobi". (Det finns många andra typer av fobi som du kan läsa lite om i mina bifogade filer här nedan.)
En sådan fobisk rädsla kan uppstå ibland helt utan någon tydlig anledning. Men ofta är det så som det verkar vara i ditt fall. Nämligen att man någon gång har hamnat i en situation som väckte stark ångest och denna ångest inte försvann utan finns kvar i situationer som påminner om den första när man blev så mycket rädd.
Men du behöver inte dras med denna mycket obehagliga känsla. Det finns relativt enkla med bra metoder att bli befriad av en sådan typ av fobisk rädsla som du har. Det behöver inte ens ta lång tid att behandla.
Mitt förslag är att du nu direkt berättar för dina föräldrar om ditt problem och ni i första hand vänder er till vårdcentralen. Vårdcentraler nuförtiden ska ha mottagning för lättare psykiska problem. Ring först dit och fråga. Om ni mot förmodan inte får hjälp där ska dina föräldrar ringa till den BUP-mottagning du tillhör (adresserna finns på vår hemsida).
Du ska veta all behandling av fobier går ut på att man "utmanar" rädslan eller ångesten och prövar sig på att vara i den situation som skrämmer en. Till exempel att du tränar på att åka hiss. Först tillsammans med någon, sedan bara en trappa själv sedan två trappor osv. Det viktigaste är att man gör det i små steg, små portioner som man känner att man står ut med och bara steg för steg öka tiden att vistas där det är svårt att vistas i. På så sätt kan man inte så sällan ven på egen hand bli av med ångesten och rädslan.
Om du vill kan du visa mitt svar för dina föräldrar och så att de vet hur ni ska gå tillväga för hjälp för dig.