Mina föräldrar tackade nej till BUP
Jag är en 16 årig tjej som går i 1:an på gymnasiet. När jag gick i sexan började jag känna av att jag va annorlunda o min lärare påpekade att vi skulle söka hjälp hos bup. Vi gjorde det men eftersom mina föräldrar ör så rädda för bup så tackade vi (läs mamma o pappa) nej till bup. Jag bytte skola i sjuan o började bli mobbad och fortsatte va det tills jag slutade nian. Under dessa år hade jag en fantastisk mentor o lärare som tyckte att jag va lite annorlunda än de andra i min klass o sa att jag kanske hade nåt drag av nån diagnos. Jag sa det till mamma men hon säger bara att: men va trodde du? Trodde du det va lätt? Det kommer vara så att det är svårt i skolan o när du jobbar? Nu i gymnasiet så har jag nästan 80% frånvaro och min mentor har påpekat jag kanske har nån diagnos. Men mamma tror inte nu heller. Enligt googling och har pratat med folk som har adhd/add så stämmer alla symtom på mig. Tycker skolan är jättesvår, blir lätt arg, har panikångest, behöver hjälp med allt men eftersom jag blir sedd som en smart flicka så behöver jag ingen hjälp och jag har ingen rätt till nån diagnos
I alla fall undrar jag hur ska jag få henne o pappa att vi måste till bup för jag kanske har adhd/add. De tror inte på mig. Hur ska jag göra för att få de att tro på mig?
Lea

BUP svarar:
Hej Lea!
Så bra att du skriver till oss och ber om råd. Det låter verkligen som du hamnat i en knepig situation när du upplever en sak och dina föräldrar en annan.
Men du är 16 år nu och om 2 år så är du också myndig, och kan då sköta dina vårdkontakter helt på egen hand om du önskar. Men fram tills dess tänker jag att du kan börja ta hjälp på olika sätt.
När en ungdom har det svårt i skolan, kring lektioner eller under skoldagen på något sätt så behövs egentligen inga psykiatriska diagnoser för att du kan få den hjälp du behöver i skolgången.
Genom din Elevhälsa - som kan bestå av skolkurator, skolpsykolog, skolsköterska och skolläkare och specialpedagog - så kan elever få olika insatser direkt från skolan utan att ha någon kontakt på BUP.
Du kan prata med din mentor om att du behöver få hjälp från din Elevhälsa eller vända dig direkt till skolkuratorn.
På vissa skolor kan skolpsykologen göra en viss grundläggande utredning och ge olika råd efter det. Du kan få hjälp med olika strategier och tips kring din inlärning så du inte behöver vara stressad kring skolan. Specialpedagog och skolkurator kan också ge hjälp för att minska olika missförstånd som kan uppstå i skolsammanhang.
I stort sett så kan du få samma hjälp från skolan som någon som har en diagnos. Det ska alltid vara elevens behov som styr skolans insatser, inte diagnoserna.
Om du trots olika insatser från skolan ändå upplever att du kämpar med stora problem, så kan du alltid gå vidare och söka mer hjälp för det. Kanske skulle dina föräldrar då också kunna tänka om kring dina behov om de vet att du först prövat att använda skolans hjälp för de svårigheter du kämpar med.
Om du dessutom känner att du behöver någon annan typ av samtalskontakt än vad Elevhälsan kan erbjuda, så kan du redan nu söka det genom ungdomsmottagningen. Där arbetar erfarna behandlare som har stor vana att hjälpa ungdomar med olika problem, även psykiska svårigheter men även olika problem i relation till föräldrarna.
Lycka till!